Παιδιατρική Νοσηλευτική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Φυσική και Αναπτυξιακή αξιολόγηση του παιδιού.
  • Το στρες του παιδιού/εφήβου και της οικογένειας στο Νοσοκομείο.
  • Βασικές αρχές διαμόρφωσης παιδιατρικού νοσηλευτικού ιστορικού υγείας, με βάση τη φυσική εξέταση του παιδιού.
  • Μαιευτική Νοσηλευτική – σύλληψη, εγκυμοσύνη, προγεννητικός έλεγχος τοκετός, λοχεία.
  • Προσαρμογή στην εξωμήτρια ζωή και αξιολόγηση νεογνού -Προβλήματα υγείας σε νεογνά.
  • Παθήσεις του Αναπνευστικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Παθήσεις του Ουροποιητικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Παθήσεις του Αιμοποιητικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Νευρολογικές παθήσεις στα παιδιά.
  • Παιδοχειρουργική Νοσηλευτική – προεγχειρητική, μετεγχειρητική προετοιμασία, επιπλοκές, αξιολόγηση, παρεμβάσεις.
  • Το παιδί με χρόνια αρρώστια (άσθμα, νεανικός διαβήτης, CA, ΧΝΑ, κλπ).
  • Ψυχοκοινωνικά προβλήματα στην παιδική/εφηβική ηλικία (αυτισμός, δυσλεξία, διαταραχές διατροφής, σχιζοφρένεια, κατάθλιψη).
  • Ηθικά διλήμματα στην Παιδιατρική Νοσηλευτική-Διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Εργαστήριο

  • Εισαγωγή στη Παιδιατρική Νοσηλευτική, γενικές αρχές χορήγησης  φαρμάκων.
  • Χορήγηση φαρμάκων από το στόμα, το  ορθό, εισπνοές, ενσταλάξεις φαρμάκων στα αυτιά και τους  οφθαλμούς.
  • Χορήγηση φαρμάκων, υπολογισμός δοσολογίας φαρμάκων, ενδομυϊκή χορήγηση.
  • Χορήγηση παρεντερικών φαρμάκων, χορήγηση διαλυμάτων, τοποθέτηση φλεβοκαθετήρα.
  • Ζωτικά σημεία (Λήψη αρτηριακής πίεσης, σφύξεων, μέτρηση αναπνοής, θερμομέτρηση), πυρετός, αντιμετώπιση πυρετού.
  • Λήψη εργαστηριακών εκκριμάτων (καλλιέργεια ούρων, αίματος, κοπράνων, φαρυγγικού επιχρίσματος, ρινικού επιχρίσματος, υγρών τραύματος,   αναπνευστικών εκκρίσεων, πτυέλων, συλλογή ούρων 24ώρου).
  • Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση και τεχνική Heimlich.
  • Τοκετός, περιποίηση νεογνού μετά τον τοκετό, αξιολόγηση νεογνού, χειρισμός, εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις, λουτρό νεογνού, περιποίηση κολοβώματος ομφαλίου λώρου.
  • Πρόωρα νεογνά, Ρύθμιση και λειτουργία θερμοκοιτίδας, φροντίδα νεογνού στην θερμοκοιτίδα (ανοικτή-κλειστή), οξυγονοθεραπεία, φωτοθεραπεία, Αφαιμαξομετάγγιση.
  • Μητρικός θηλασμός (προετοιμασία, θέση, στάση), επίδειξη, τεχνητή διατροφή, ρινογαστρικός καθετήρας.
  • Επανάληψη.
  • Εξετάσεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές της Νοσηλευτικής τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να αξιολογούν τις ανάγκες ενός παιδιατρικού ασθενή, να διατυπώνουν και να ιεραρχούν τις νοσηλευτικές διαγνώσεις, να σχεδιάζουν το πλάνο νοσηλευτικής φροντίδας, να εφαρμόζουν τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις και να εκτιμούν τα αποτελέσματα της φροντίδας που παρείχαν.  Μέσω των ασκήσεων στο μάθημα οι φοιτητές θα εξασκηθούν στο σχεδιασμό πλάνων φροντίδας των παιδιατρικών ασθενών με διάφορα προβλήματα υγείας, βάσει της νοσηλευτικής διεργασίας.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να έχει κατανοήσει την παθογένεια, τα κλινικά χαρακτηριστικά και βασικές επιπλοκές από τις πιο συνηθισμένες παιδιατρικές, παιδοχειρουργικές και παιδοογκολικές παθήσεις που αφορούν διάφορα συστήματα του οργανισμού.
  • Να αναφέρει τις πιο βασικές και καίριες νοσηλευτικές παρεμβάσεις για κάθε πάθηση και να μπορεί να κάνει εκτίμηση των αποτελεσμάτων των παρεμβάσεών του.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αποκτήσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την περίθαλψη των παιδιών και νεογνών.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με power point.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις60
Εργαστηριακές Ασκήσεις60
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες40
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο180

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Εργαστήριο

  • Προφορικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).