ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Παιδιατρική Νοσηλευτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190501 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Παιδιατρική Νοσηλευτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 6
Εργαστήριο 6 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές της Νοσηλευτικής τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να αξιολογούν τις ανάγκες ενός παιδιατρικού ασθενή, να διατυπώνουν και να ιεραρχούν τις νοσηλευτικές διαγνώσεις, να σχεδιάζουν το πλάνο νοσηλευτικής φροντίδας, να εφαρμόζουν τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις και να εκτιμούν τα αποτελέσματα της φροντίδας που παρείχαν.  Μέσω των ασκήσεων στο μάθημα οι φοιτητές θα εξασκηθούν στο σχεδιασμό πλάνων φροντίδας των παιδιατρικών ασθενών με διάφορα προβλήματα υγείας, βάσει της νοσηλευτικής διεργασίας.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να έχει κατανοήσει την παθογένεια, τα κλινικά χαρακτηριστικά και βασικές επιπλοκές από τις πιο συνηθισμένες παιδιατρικές, παιδοχειρουργικές και παιδοογκολικές παθήσεις που αφορούν διάφορα συστήματα του οργανισμού.
  • Να αναφέρει τις πιο βασικές και καίριες νοσηλευτικές παρεμβάσεις για κάθε πάθηση και να μπορεί να κάνει εκτίμηση των αποτελεσμάτων των παρεμβάσεών του.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηρίου του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αποκτήσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την περίθαλψη των παιδιών και νεογνών.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Φυσική και Αναπτυξιακή αξιολόγηση του παιδιού.
  • Το στρες του παιδιού/εφήβου και της οικογένειας στο Νοσοκομείο.
  • Βασικές αρχές διαμόρφωσης παιδιατρικού νοσηλευτικού ιστορικού υγείας, με βάση τη φυσική εξέταση του παιδιού.
  • Μαιευτική Νοσηλευτική – σύλληψη, εγκυμοσύνη, προγεννητικός έλεγχος τοκετός, λοχεία.
  • Προσαρμογή στην εξωμήτρια ζωή και αξιολόγηση νεογνού -Προβλήματα υγείας σε νεογνά.
  • Παθήσεις του Αναπνευστικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Παθήσεις του Ουροποιητικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Παθήσεις του Αιμοποιητικού Συστήματος στα παιδιά.
  • Νευρολογικές παθήσεις στα παιδιά.
  • Παιδοχειρουργική Νοσηλευτική – προεγχειρητική, μετεγχειρητική προετοιμασία, επιπλοκές, αξιολόγηση, παρεμβάσεις.
  • Το παιδί με χρόνια αρρώστια (άσθμα, νεανικός διαβήτης, CA, ΧΝΑ, κλπ).
  • Ψυχοκοινωνικά προβλήματα στην παιδική/εφηβική ηλικία (αυτισμός, δυσλεξία, διαταραχές διατροφής, σχιζοφρένεια, κατάθλιψη).
  • Ηθικά διλήμματα στην Παιδιατρική Νοσηλευτική-Διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Εργαστήριο

  • Εισαγωγή στη Παιδιατρική Νοσηλευτική, γενικές αρχές χορήγησης  φαρμάκων.
  • Χορήγηση φαρμάκων από το στόμα, το  ορθό, εισπνοές, ενσταλάξεις φαρμάκων στα αυτιά και τους  οφθαλμούς.
  • Χορήγηση φαρμάκων, υπολογισμός δοσολογίας φαρμάκων, ενδομυϊκή χορήγηση.
  • Χορήγηση παρεντερικών φαρμάκων, χορήγηση διαλυμάτων, τοποθέτηση φλεβοκαθετήρα.
  • Ζωτικά σημεία (Λήψη αρτηριακής πίεσης, σφύξεων, μέτρηση αναπνοής, θερμομέτρηση), πυρετός, αντιμετώπιση πυρετού.
  • Λήψη εργαστηριακών εκκριμάτων (καλλιέργεια ούρων, αίματος, κοπράνων, φαρυγγικού επιχρίσματος, ρινικού επιχρίσματος, υγρών τραύματος,   αναπνευστικών εκκρίσεων, πτυέλων, συλλογή ούρων 24ώρου).
  • Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση και τεχνική Heimlich.
  • Τοκετός, περιποίηση νεογνού μετά τον τοκετό, αξιολόγηση νεογνού, χειρισμός, εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις, λουτρό νεογνού, περιποίηση κολοβώματος ομφαλίου λώρου.
  • Πρόωρα νεογνά, Ρύθμιση και λειτουργία θερμοκοιτίδας, φροντίδα νεογνού στην θερμοκοιτίδα (ανοικτή-κλειστή), οξυγονοθεραπεία, φωτοθεραπεία, Αφαιμαξομετάγγιση.
  • Μητρικός θηλασμός (προετοιμασία, θέση, στάση), επίδειξη, τεχνητή διατροφή, ρινογαστρικός καθετήρας.
  • Επανάληψη.
  • Εξετάσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσίαση του μαθήματος με power point.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις60
Εργαστηριακές Ασκήσεις60
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες40
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο180
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Εργαστήριο

  • Προφορικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ