Καρδιολογική Νοσηλευτική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Ανατομία και φυσιολογία της καρδιάς.
  • Εκτίμηση ασθενών με διαταραχές της καρδιακής λειτουργίας (ιστορικό υγείας, κλινική εξέταση, ΗΚΓ, απεικονιστικές εξετάσεις, αιμοδυναμική παρακολούθηση κα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρτηριακή υπέρταση.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με στεφανιαία νόσο (Χρόνια στεφανιαία νόσος, Οξέα στεφανιαία σύνδρομα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρρυθμίες και διαταραχές αγωγής.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με λοιμώξεις της καρδιάς (περικαρδίτιδα, ενδοκαρδίτιδα, μυοκαρδίτιδα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με βαλβιδοπάθειες – μυοκαρδιοπάθειες.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με παθήσεις αορτής και περιφερικών αρτηριών (ανεύρυσμα αορτής, περιφερική αρτηριοπάθεια, αρτηρίτιδες).
  • Μελέτη καρδιακής ανεπάρκειας: είδη και παθοφυσιολογία, αντισταθμιστικοί μηχανισμοί- σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας.
  • Καρδιογενής καταπληξία: αιτιολογία, παθοφυσιολογία, κλινικές εκδηλώσεις θεραπευτική αντιμετώπιση και νοσηλευτικές παρεμβάσεις.
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε επεμβατικές διαδικασίες (καρδιακός καθετηριασμός, αγγειοπλαστική στεφανιαίων αγγείων, εμφύτευση συσκευών κα).
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (επέμβαση αορτοστεφανιαίας παράκαμψης, επεμβάσεις στις καρδιακές βαλβίδες, επεμβάσεις στη θωρακική αορτή κα).
  • Νοσηλευτική αντιμετώπιση συγγενών καρδιοπαθειών.
  • Μελέτη ΗΚΓ (βασικά στοιχεία ηλεκτροκαρδιακής καταγραφής, φυσιολογικό ΗΚΓ, ηλεκτροκαρδιογραφικές διαταραχές).
  • Αιφνίδιος Θάνατος-Ανακοπή-Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση.
  • Σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας. Φαρμακευτική αγωγή και βασικές κατηγορίες καρδιολογικών σκευασμάτων.
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή στην καρδιακή αποκατάσταση.

Μαθησιακοί Στόχοι

Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:

  • Τη δομή και τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος.
  • Τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης της καρδιαγγειακής νόσου.
  • Τους τρόπους, με τους οποίους οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου και στην τροποποίηση των υπαρχόντων παραγόντων κινδύνου.
  • Τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση.
  • Την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων και να κατανοεί τη σημασία πρόληψής τους.
  • Να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του καρδιαγγειακού συστήματος.
  • Να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του καρδιαγγειακού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των καρδιακών παθήσεων.
  • Να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε καρδιακή πάθηση (οξεία ή χρόνια) και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης.
  • Να αναπτύσσει σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις εν γένει, καθώς και για ασθενείς που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (προεγχειρητική – μετεγχειρητική φροντίδα) με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.
  • Να αναγνωρίζει το φυσιολογικό από το παθολογικό ηλεκτροκαρδιογράφημα.
  • Να αναπτύσσει προγράμματα εκπαίδευσης για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Γενικές Ικανότητες.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
  • Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Εισηγήσεις και διαλέξεις30
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies)10
Aτομική ή ομαδική εργασία10
Σενάρια φροντίδας (care scenarios)10
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να  περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:

  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
  • Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
  • Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
  • Κριτική ανάλυση.
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).

Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).