Καρδιολογική Νοσηλευτική
Γενικά
- Κωδικός: 278-190706
- Εξάμηνο: 7ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (2)
- Μονάδες ECTS: 2
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
- Διδάσκοντες: Τσαλογλίδου Αρετή
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Ανατομία και φυσιολογία της καρδιάς.
- Εκτίμηση ασθενών με διαταραχές της καρδιακής λειτουργίας (ιστορικό υγείας, κλινική εξέταση, ΗΚΓ, απεικονιστικές εξετάσεις, αιμοδυναμική παρακολούθηση κα).
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρτηριακή υπέρταση.
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με στεφανιαία νόσο (Χρόνια στεφανιαία νόσος, Οξέα στεφανιαία σύνδρομα).
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρρυθμίες και διαταραχές αγωγής.
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με λοιμώξεις της καρδιάς (περικαρδίτιδα, ενδοκαρδίτιδα, μυοκαρδίτιδα).
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με βαλβιδοπάθειες – μυοκαρδιοπάθειες.
- Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με παθήσεις αορτής και περιφερικών αρτηριών (ανεύρυσμα αορτής, περιφερική αρτηριοπάθεια, αρτηρίτιδες).
- Μελέτη καρδιακής ανεπάρκειας: είδη και παθοφυσιολογία, αντισταθμιστικοί μηχανισμοί- σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας.
- Καρδιογενής καταπληξία: αιτιολογία, παθοφυσιολογία, κλινικές εκδηλώσεις θεραπευτική αντιμετώπιση και νοσηλευτικές παρεμβάσεις.
- Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε επεμβατικές διαδικασίες (καρδιακός καθετηριασμός, αγγειοπλαστική στεφανιαίων αγγείων, εμφύτευση συσκευών κα).
- Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (επέμβαση αορτοστεφανιαίας παράκαμψης, επεμβάσεις στις καρδιακές βαλβίδες, επεμβάσεις στη θωρακική αορτή κα).
- Νοσηλευτική αντιμετώπιση συγγενών καρδιοπαθειών.
- Μελέτη ΗΚΓ (βασικά στοιχεία ηλεκτροκαρδιακής καταγραφής, φυσιολογικό ΗΚΓ, ηλεκτροκαρδιογραφικές διαταραχές).
- Αιφνίδιος Θάνατος-Ανακοπή-Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση.
- Σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας. Φαρμακευτική αγωγή και βασικές κατηγορίες καρδιολογικών σκευασμάτων.
- Ο ρόλος του νοσηλευτή στην καρδιακή αποκατάσταση.
Μαθησιακοί Στόχοι
Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:
- Τη δομή και τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος.
- Τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης της καρδιαγγειακής νόσου.
- Τους τρόπους, με τους οποίους οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου και στην τροποποίηση των υπαρχόντων παραγόντων κινδύνου.
- Τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση.
- Την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζει τους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων και να κατανοεί τη σημασία πρόληψής τους.
- Να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του καρδιαγγειακού συστήματος.
- Να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του καρδιαγγειακού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των καρδιακών παθήσεων.
- Να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε καρδιακή πάθηση (οξεία ή χρόνια) και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης.
- Να αναπτύσσει σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις εν γένει, καθώς και για ασθενείς που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (προεγχειρητική – μετεγχειρητική φροντίδα) με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.
- Να αναγνωρίζει το φυσιολογικό από το παθολογικό ηλεκτροκαρδιογράφημα.
- Να αναπτύσσει προγράμματα εκπαίδευσης για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις.
Γενικές Ικανότητες
- Γενικές Ικανότητες.
- Ομαδική εργασία.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
- Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Εισηγήσεις και διαλέξεις | 30 |
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies) | 10 |
Aτομική ή ομαδική εργασία | 10 |
Σενάρια φροντίδας (care scenarios) | 10 |
Σύνολο | 60 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:
- Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
- Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
- Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
- Κριτική ανάλυση.
- Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).
Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).