ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Καρδιολογική Νοσηλευτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190706 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Καρδιολογική Νοσηλευτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:

  • Τη δομή και τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος.
  • Τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης της καρδιαγγειακής νόσου.
  • Τους τρόπους, με τους οποίους οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου και στην τροποποίηση των υπαρχόντων παραγόντων κινδύνου.
  • Τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση.
  • Την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων και να κατανοεί τη σημασία πρόληψής τους.
  • Να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του καρδιαγγειακού συστήματος.
  • Να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του καρδιαγγειακού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των καρδιακών παθήσεων.
  • Να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε καρδιακή πάθηση (οξεία ή χρόνια) και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης.
  • Να αναπτύσσει σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις εν γένει, καθώς και για ασθενείς που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (προεγχειρητική – μετεγχειρητική φροντίδα) με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.
  • Να αναγνωρίζει το φυσιολογικό από το παθολογικό ηλεκτροκαρδιογράφημα.
  • Να αναπτύσσει προγράμματα εκπαίδευσης για ασθενείς με καρδιακές παθήσεις.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Γενικές Ικανότητες.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Ανατομία και φυσιολογία της καρδιάς.
  • Εκτίμηση ασθενών με διαταραχές της καρδιακής λειτουργίας (ιστορικό υγείας, κλινική εξέταση, ΗΚΓ, απεικονιστικές εξετάσεις, αιμοδυναμική παρακολούθηση κα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρτηριακή υπέρταση.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με στεφανιαία νόσο (Χρόνια στεφανιαία νόσος, Οξέα στεφανιαία σύνδρομα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με αρρυθμίες και διαταραχές αγωγής.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με λοιμώξεις της καρδιάς (περικαρδίτιδα, ενδοκαρδίτιδα, μυοκαρδίτιδα).
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με βαλβιδοπάθειες – μυοκαρδιοπάθειες.
  • Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με παθήσεις αορτής και περιφερικών αρτηριών (ανεύρυσμα αορτής, περιφερική αρτηριοπάθεια, αρτηρίτιδες).
  • Μελέτη καρδιακής ανεπάρκειας: είδη και παθοφυσιολογία, αντισταθμιστικοί μηχανισμοί- σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας.
  • Καρδιογενής καταπληξία: αιτιολογία, παθοφυσιολογία, κλινικές εκδηλώσεις θεραπευτική αντιμετώπιση και νοσηλευτικές παρεμβάσεις.
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε επεμβατικές διαδικασίες (καρδιακός καθετηριασμός, αγγειοπλαστική στεφανιαίων αγγείων, εμφύτευση συσκευών κα).
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή κατά τη φροντίδα ασθενών που υποβάλλονται σε καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (επέμβαση αορτοστεφανιαίας παράκαμψης, επεμβάσεις στις καρδιακές βαλβίδες, επεμβάσεις στη θωρακική αορτή κα).
  • Νοσηλευτική αντιμετώπιση συγγενών καρδιοπαθειών.
  • Μελέτη ΗΚΓ (βασικά στοιχεία ηλεκτροκαρδιακής καταγραφής, φυσιολογικό ΗΚΓ, ηλεκτροκαρδιογραφικές διαταραχές).
  • Αιφνίδιος Θάνατος-Ανακοπή-Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση.
  • Σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας. Φαρμακευτική αγωγή και βασικές κατηγορίες καρδιολογικών σκευασμάτων.
  • Ο ρόλος του νοσηλευτή στην καρδιακή αποκατάσταση.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
  • Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Εισηγήσεις και διαλέξεις30
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies)10
Aτομική ή ομαδική εργασία10
Σενάρια φροντίδας (care scenarios)10
Σύνολο60
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να  περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:

  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
  • Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
  • Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
  • Κριτική ανάλυση.
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).

Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ