ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Νεφρολογική Νοσηλευτική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190508 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νεφρολογική Νοσηλευτική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές τις βασικές επιστημονικές γνώσεις που είναι αναγκαίες για την παροχή ποιοτικής νοσηλευτικής φροντίδας σε ασθενείς με διαταραχές της λειτουργίας των νεφρών και να αναπτύξουν τις θεμελιώδεις τεχνικές και δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην καθημερινή κλινική πρακτική σε όλους τους τομείς της νεφρολογικής φροντίδας.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίσει και να κατονομάσει τις κλινικές οντότητες στη νεφρολογία.
  • Να σχεδιάσει κατάλληλο πλάνο φροντίδας σε ασθενείς με προβλήματα νεφρικής λειτουργίας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγή, Ιστορικά στοιχεία εξέλιξης των μεθόδων Θεραπείας Υποκατάστασης Νεφρικής Λειτουργίας (ΘΥΝΛ), Μελλοντικές προκλήσεις, e-Health, ECO-Νεφρολογία.
  • Ανατομία και Φυσιολογία του νεφρού, Βασικές νεφρικές διαδικασίες, Αίτια νεφρικής νόσου, Κλινικές εκδηλώσεις,
  • Εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις ως εργαλεία για τη διάγνωση της Νεφρικής Νόσου,
  • Ψυχολογική κατάσταση ατόμων με νεφρική νόσο: πριν τη διάγνωση, κατά τη διάγνωση & προετοιμασία ένταξης σε ΘΥΝ, κατά τη διάρκεια της ΘΥΝΛ, κατά την προετοιμασία και πραγματοποίηση μεταμόσχευσης, κατά το τέλος της ζωής. Συντηρητική αντιμετώπιση νεφρικής νόσου και διακοπή κάθαρσης. Ποιότητα ζωής ατόμων με Νεφρική Νόος (ΝΝ).
  • Οξεία Νεφρική Ανεπάρκεια/Νόσος (ΟΝΑ/ΟΝΝ): Αίτια, Σημεία και συμπτώματα, Πρόληψη εμφάνισης ΟΝΑ/ΟΝΝ, Αντιμετώπιση, Κλινική πορεία,. Πλάνο φροντίδας ατόμων με ΟΝΑ/ΟΝΝ,
  • Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια/Νόσος (ΧΝΑ/ΧΝΝ): Αίτια, Σημεία και συμπτώματα, Κλινική πορεία, Πρόληψη εμφάνισης ΧΝΑ.ΧΝΒ, Αντιμετώπιση. Πλάνο φροντίδας ατόμων με ΧΝΑ/ΧΝΝ.
  • Αιμοκάθαρση (ΑΚ): Βασικές αρχές ΑΚ, Αγγειακή προσπέλαση, Υλικά αιμοκάθαρσης, Διαδικασία συνεδρίας ΑΚ, Αξιολόγηση ασθενή, Επιπλοκές αιμοκάθαρσης και νοσηλευτική αντιμετώπιση, Επάρκεια κάθαρσης, Αιμοκάθαρση σε ασθενείς με πολλαπλή νοσηρότητα, Εκπαίδευση ασθενή για τη διαχείριση της ΑΚ και των επιπλοκών της, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδας ατόμου υπό αιμοκάθαρση,
  • Περιτοναϊκή Κάθαρση (ΠΚ): Φυσιολογία περιτόναιου και βασικές αρχές ΠΚ, Τοποθέτηση και φροντίδα περιτοναϊκού καθετήρα, Είδη ΠΚ, Υλικά και διαδικασία ΠΚ, Αξιολογηση ασθενή, Επιπλοκές ΠΚ και νοσηλευτική αντιμετώπιση, Επάρκεια κάθαρσης, Εκπαίδευση ασθενή για τη διαχείριση της ΠΚ κα των επιπλοκών της, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδας ατόμου υπό περιτοναϊκή κάθαρση.
  • Μεταμόσχευση Νεφρού: Διαδικασία προμεταμοσχευτικού ελέγχου, Είδη μεταμόσχευσης, Ενδείξεις και Αντενδείξεις για μεταμόσχευση, Περιεγχειρητική φροντίδα λήπτη και δότη νεφρού, Επιπλοκές μεταμόσχευσης, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδα ατόμου με μεταμόσχευση νεφρού.
  • Η Διατροφή στη Νεφρική Νόσο: Ιστορική αναδρομή της διατροφικής αντιμετώπισης, Διατροφικά μοντέλα πριν την ένταξη σε ΘΥΝΛ, Διατροφικά μοντέλα κατά τη ΘΥΝΛ, Πρακτικές συμβουλές της διαιτητικής παρέμβασης, Διατροφικά προβλήματα.
  • Νεφρολογική φροντίδα παιδιών, εφήβων και υπερηλίκων, Ψυχοκοινωνική φροντίδα και παρεμβάσεις.
  • Φαρμακευτική αγωγή κατά τη ΝΝ: Διαχείριση αναιμίας, αρτηριακής υπέρτασης, νεφρικής οστεοδυστροφίας, σακχαρώδη διαβήτη και άλλων συνοδών νοσημάτων.
  • Νεφρολογική νοσηλευτική στην κοινότητα, Νεφρολογική νοσηλευτική βασισμένη σε ενδείξεις, Διαπολιτισμική νεφρολογική νοσηλευτική
  • Επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας με τη χρήση βιντεοπροβολής διαδικασίας αιμοκάθαρσης και περιτοναϊκής κάθαρσης.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
  • Εκπαιδευτική επίσκεψη σε Μονάδα Τεχνητού Νεφρού και Περιτοναϊκής Κάθαρσης.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Διαδραστική διδασκαλία30
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ