Διατροφή / Διαιτολογία
Γενικά
- Κωδικός: 278-190807
- Εξάμηνο: 8ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (2)
- Μονάδες ECTS: 2
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
- Διδάσκοντες: Θεοφανίδης Δημήτριος
Περιεχόμενα μαθήματος
- Βασικές αρχές διατροφής (τρόφιμα, θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, ανάγκες οργανισμού, πέψη, απορρόφηση, μεταφορά, απέκκριση, μεταβολισμός των τροφών, κα).
- Ενεργειακές ανάγκες του ανθρώπου-Ενεργειακό ισοζύγιο.
- Υποσιτισμός, Παχυσαρκία.
- Διατροφικές διαταραχές, Δυσανεξίες.
- Διατροφή στην εγκυμοσύνη, μητρικός θηλασμός, διατροφή νεογνών.
- Διατροφή παιδιών και εφήβων.
- Διατροφή ενηλίκων και υπερηλίκων.
- Τεχνητή εντερική και παρεντερική διατροφή.
- Διατροφική φροντίδα σε ασθενείς με Σακχαρώδη Διαβήτη.
- Διατροφική φροντίδα σε ασθενείς με καρκίνο.
- Διατροφική φροντίδα σε ασθενείς με καρδιαγγειακά νοσήματα.
- Διατροφική φροντίδα σε ασθενείς με νεφροπάθειες.
- Διατροφική φροντίδα χειρουργικών και βαρέως πασχόντων ασθενών.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές της Νοσηλευτικής τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις προκειμένου να κατανοήσουν τις βασικές αρχές της διατροφής και τη σχέση της με τα στάδια ανάπτυξης, καθώς και το ρόλο της διατροφής στην πρόληψη και στην προαγωγή της υγείας, και στην έκβαση διαφόρων ασθενειών.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Κατανοεί τις βασικές αρχές της διατροφής, τη λειτουργία της πέψης, της απορρόφησης και της απέκκρισης των θρεπτικών συστατικών στο ανθρώπινο σώμα.
- Εφαρμόσει τις γνώσεις του σχετικά με τη σύνθεση των τροφών για την εκτίμηση της διατροφικής αξίας τους.
- Κατανοεί τη σημασία της διατροφής στην πρόληψη και προαγωγή της υγείας στον κύκλο της ζωής και να αναλύει τους παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με τη διατροφή και επηρεάζουν αρνητικά την υγεία.
- Εξηγεί τη σημασία της διατροφής στα διάφορα νοσήματα και στη δευτερογενή πρόληψη.
- Αναγνωρίζει τις διατροφικές ανάγκες στα διάφορα στάδια της ζωής.
- Εξηγεί τον σκοπό της διατροφικής καθοδήγησης και τον τρόπο με τον οποίο τα επιστημονικά ευρήματα μεταφράζονται σε υγιεινές επιλογές τροφίμων και ποτών.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών και εφαρμογή τους στη νοσηλευτική πράξη.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
- Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Εισηγήσεις και διαλέξεις | 32 |
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies)/ Ατομική ή ομαδική εργασία | 16 |
Διαδραστική διδασκαλία | 12 |
Σύνολο | 60 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:
- Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
- Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
- Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
- Κριτική ανάλυση.
- Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).
Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).