Νοσηλευτική φροντίδα Ηλικιωμένων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Η υγεία του Ελληνικού πληθυσμού. Δημογραφικά στοιχεία του Ελληνικού πληθυσμού. Δημογραφική γήρανση.
  • Γήρανση και ηλικιωμένοι. Γενική εκτίμηση του γήρατος. Θεωρίες του γήρατος. Η Φιλοσοφία της Γεροντολογικής Νοσηλευτικής.
  • Χαρακτηριστικά της γήρανσης. Αναμενόμενες αλλαγές σχετιζόμενες με την ηλικία. Βιολογικές, ψυχολογικές, λειτουργικές, κοινωνικές αλλαγές και απώλειες.
  • Εκτίμηση της υγείας των ηλικιωμένων. Εκτίμηση των νοσηλευτικών αναγκών των ηλικιωμένων. Ο ρόλος του Νοσηλευτή στη λήψη ιστορικού και στη Φυσική εξέταση των ηλικιωμένων. Αισθητηριακή και Ψυχοκοινωνική εκτίμηση των ηλικιωμένων.
  • Προβλήματα μεγάλων ηλικιών. Νοσολογία των ηλικιωμένων. Συχνότερες παθήσεις σε ηλικιωμένους. Ο ρόλος του Νοσηλευτή στη θεραπεία.
  • Εκπλήρωση των διατροφικών αναγκών και των αναγκών πρόσληψης υγρών. Διατροφή και γήρανση. Παράγοντες που επηρεάζουν την διατροφή των ηλικιωμένων. Κοινωνικές και πολιτισμικές απόψεις των ηλικιωμένων σε θέματα διατροφής. Υποσιτισμός και ηλικιωμένοι.
  • Δραστηριότητα και άσκηση. Δραστηριότητα και γήρανση. Προτάσεις άσκησης για ηλικιωμένους. Επιπτώσεις των ασθενειών στην κινητικότητα. Νοσηλευτικές διεργασίες για άτομα με μειωμένη φυσική κινητικότητα.
  • Επικοινωνώντας με τους ηλικιωμένους. Αποδοχή, αξιοπρέπεια και σεβασμός στην επικοινωνία. Φραγμοί στην επικοινωνία. Πολιτισμικές διαφορές. Ικανότητες και τεχνικές. Επικοινωνία με επισκέπτες και οικογένειες. Επικοινωνία με τους ιατρούς και άλλα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας. Διδασκαλία ασθενούς.
  • Διατήρηση της υγείας και αντιλήψεις για την κατ’οίκον νοσηλευτική φροντίδα. Παράγοντες που επηρεάζουν την προαγωγή και αγωγή της υγείας. Πολιτισμικές πεποιθήσεις. Τύποι κατ’ οίκον υπηρεσιών.
  • Διαταραχές Ύπνου των ηλικιωμένων. Νοσηλευτικές διεργασίες για τις διαταραχές του Ύπνου.
  • Ψυχοκοινωνική φροντίδα των ηλικιωμένων. Γνωσιακή έκπτωση και άνοια στους ηλικιωμένους. Νόσος Alzheimer. Κατάθλιψη στους ηλικιωμένους. Βία. Stress και αντιμετώπιση. Μείωση stress και στρατηγικές αντιμετώπισης.
  • Παράγοντες που επηρεάζουν την σεξουαλικότητα των ηλικιωμένων. Ιδιωτικότητα και προσωπικά δικαιώματα των ηλικιωμένων.
  • Πτώσεις και κατάγματα ηλικιωμένων. Ατυχήματα. Κίνδυνοι πυρκαγιάς. Οικιακή ασφάλεια. Τροχαία ατυχήματα. Θερμικοί κίνδυνοι. Νοσηλευτικές διεργασίες για τον κίνδυνο τραυματισμού. Στρατηγικές αποφυγής ατυχημάτων στους ηλικιωμένους.
  • Φαρμακευτική αγωγή και ηλικιωμένοι. Χρήση και κατάχρηση Φαρμάκων. Χορήγηση φαρμάκων στο Νοσοκομείο, στο σπίτι και σε ιδρυματικό πλαίσιο. Νοσηλευτική εκτίμηση, φαρμακευτική αγωγή, εκπαίδευση και παροχή βοήθειας στον ασθενή με σκοπό την αυτοφροντίδα. Συνεργασία στο συντονισμό ενεργειών για την πρόληψη, θεραπεία και αποκατάσταση των ηλικιωμένων (εμβολιασμοί).
  • Φροντίδα για το τέλος του βίου. Στάσεις αντιμετώπισης θανάτου και σχεδιασμός του τέλους του βίου. Απώλεια λόγω θανάτου.
  • Εκπαίδευση και Έρευνα στην Γεροντολογική Νοσηλευτική.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους φοιτητές  των βασικών  εννοιών της Νοσηλευτικής Φροντίδας των Ηλικιωμένων, και  των Αρχών  της Γεροντολογικής Νοσηλευτικής, των  θεωριών του γήρατος και των αλλαγών  στα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού κατά τη γήρανση.
Επίσης να κατανοήσουν τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις σε οξέα και χρόνια προβλήματα ηλικιωμένων, την πρόληψη ατυχημάτων σε ηλικιωμένους και των  επιπλοκών τους λόγω γήρατος. Επιπλέον, να γνωρίζουν τις ειδικές παθολογικές καταστάσεις ηλικιωμένων και νοσηλευτικές παρεμβάσεις, καθώς και τις πολιτισμικές διαφορές στη φροντίδα των ηλικιωμένων ατόμων.
Ακόμη, να αναγνωρίζουν τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα ηλικιωμένων και τις αντίστοιχες νοσηλευτικές παρεμβάσεις.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής καθίσταται ικανός να:

  • Γνωρίζει τις φυσιολογικές μεταβολές που παρατηρούνται με την ηλικία.
  • Αξιολογεί τη κατάσταση υγείας των ηλικιωμένων ατόμων.
  • Οργανώνει , διευθύνει και να εφαρμόζει τις κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με την φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Παρέχει ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη νοσηλευτική φροντίδα στα ηλικιωμένα άτομα και τις οικογένειές τους, με εφαρμογή των αρχών της νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις τεχνολογίας και τεχνογνωσίας για την νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Είναι ενήμερος, αλλά και να χρησιμοποιεί τα ιδρύματα και τις υπηρεσίες που διατίθενται για τη φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Λαμβάνει αποφάσεις για την επιλογή της καταλληλότερης μεθόδου νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Σχεδιάζει και διαχειρίζεται προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Εργάζεται αυτοδύναμα σε καταστάσεις που σχετίζονται με την κατ΄οίκον νοσηλεία των ηλικιωμένων.
  • Εργάζεται ομαδικά και διεπιστημονικά  σε προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης φροντίδας των ηλικιωμένων.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, ηλεκτρονικών διευθύνσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος.
  • Παρουσιάσεις ppt.
  • Υποστήριξη της μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις20
Εργαστηριακές Ασκήσεις10
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτή εξέταση.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).