Κοινοτική Νοσηλευτική ΙΙ

Γενικά

  • Κωδικός: 278-190801
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (4) / Εργαστήριο (4)
  • Μονάδες ECTS: 8
  • Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
  • Διδάσκοντες: Μηνασίδου Ευγενία

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Οργάνωση Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
  • Ορισμός και σκοποί της Κοινοτικής. Τρόποι οργάνωση και λειτουργία της, στην Ευρώπη και τον κόσμο, Ελληνική πραγματικότητα.
  • Ανάλυση του ρόλου του Κοινοτικού Νοσηλευτή στα Κέντρα Υγείας, την οικογένεια τα σχολεία, τους χώρους εργασίας, ψυχαγωγίας και άθλησης.
  • Υγεία παιδιών, εφήβων, ενηλίκων, ηλικιωμένων.
  • Υγεία των γυναικών, υγεία των ανδρών, υγεία της οικογένειας,  ηλικιωμένοι.
  • Τα άτομα με ειδικές ανάγκες και ευπαθείς ομάδες όλων των ηλικιών.
  • Υγεία των αγροτών και των μεταναστών.
  • Λοιμώδη νοσήματα και Δημόσια  Υγεία.
  • Νοσηλευτική και νοσηλεία στο σπίτι.
  • Ρόλος του νοσηλευτή στην Αγωγή και προαγωγή Υγείας.
  • Οργάνωση προγραμμάτων πρόληψης και Αγωγή Υγείας σε όλους τους τομείς και ομάδες της Κοινότητας.
  • Νοσηλευτής και το περιβάλλον.  Επιδημιολογική έρευνα στην Κοινότητα.
  • Ο ρόλος του Νοσηλευτή στην υγιεινή των χώρων διαβίωσης, εκπαίδευσης και εργασίας των πολιτών.

Εργαστήριο

  • Περιλαμβάνει εκπαίδευση των φοιτητών, με επίβλεψη εκπαιδευτικών, σε Κέντρα Υγείας, σε Κοινοτικά και Δημοτικά Ιατρεία, ΚΑΠΗ, άλλες υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Κοινότητα.
  • Επισκέψεις κατ΄ οίκον, αξιολόγηση ατόμων και οικογένειας, σχεδιασμός φροντίδας και νοσηλευτικές παρεμβάσεις με σκοπό την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη της ασθένειας.
  • Επισκέψεις σε σχολεία και διεξαγωγή προγραμμάτων προαγωγής υγείας των μαθητών, βιομηχανίες και άλλους χώρους εργασίας, για εφαρμογή του θεωρητικού μαθήματος.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της σημασίας ανίχνευσης των αναγκών υγείας της κοινότητας, της οικογένειας, των ατόμων, της επίδρασης των κοινωνικών, διαπολιτισμικών, οικολογικών προβλημάτων, των περιβαλλοντικών κινδύνων στην υγεία, της σημασίας του ορθού προγραμματισμού και της παροχής υπηρεσιών πρόληψης, προαγωγής και διατήρησης της αγωγής υγείας, της διαχείρισης μίας κρίσης, για αποτελεσματική αντιμετώπιση προβλημάτων, σε υγιή και ασθενή πληθυσμό. Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • Αξιολογούν και να είναι ευαισθητοποιημένοι στην εκτίμηση των αναγκών του πληθυσμού της Κοινότητας, την προαγωγή της υγείας του και την παροχή ολοκληρωμένων νοσηλευτικών υπηρεσιών σε δομές Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας.
  • Να προάγουν το επίπεδο υγείας σε κάθε ηλικιακή ομάδα ατόμων διαφορετικής κουλτούρας, αξιών, κανόνων συμπεριφοράς και θρησκευτικών πεποιθήσεων αλλά και σε κάθε ειδική ομάδα πληθυσμού.
  • Κατανοούν τα στάδια διαχείρισης μίας κρίσης/ καταστροφής καθώς και να γνωρίζουν τις κατηγορίες αυτής που σχετίζονται με: τη δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον, μεταβολές στην οικονομία/αγορά, με την κατάρρευση τεχνολογικών συστημάτων, με τις ανθρώπινες σχέσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Προαγωγή υγείας  πληθυσμού  Κοινότητας.
  • Παροχή υπηρεσιών φροντίδας σε υγιή και ασθενή πληθυσμό χωρίς διακρίσεις.
  • Αξιολόγηση και καταγραφή του επιδημιολογικού  προφίλ του πληθυσμού της κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη το περιβάλλον, την πολύ-πολιτισμικότητα και τις συνθήκες ζωής του.
  • Παροχή υπηρεσιών αγωγής υγείας στο γενικό πληθυσμό και σε ειδικές ομάδες  με ειδικά ανθρωπολογικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά (μεταναστών προσφύγων κλπ).
  • Πρόβλεψη, εκτίμηση και συμβολή στη διαχείριση προβλημάτων Δημόσιας υγείας της Κοινότητας όπου εργάζονται.
  • Εργασία ατομική, ομαδική και δι-επιστημονική στις υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας  με υπευθυνότητα.
  •  Αυτονομία στην εφαρμογή  νοσηλευτικών πράξεων τους, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, ηλεκτρονικών διευθύνσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος.
  • Παρουσιάσεις ppt.
  • Υποστήριξη της μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Εργαστηριακές Ασκήσεις75
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας30
Ατομικές Εργασίες30
Αυτοτελής Μελέτη30
Σύνολο240

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία:

Γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.

Εργαστήριο:

  • Αξιολόγηση της συμμετοχής του φοιτητή σε νοσηλευτικές πράξεις στην Κοινότητα (50%).