Περιεγχειρητική Νοσηλευτική
Γενικά
- Κωδικός: 278-190708
- Εξάμηνο: 7ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (2)
- Μονάδες ECTS: 2
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
- Διδάσκοντες: Τσαλογλίδου Αρετή
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Βασικές αρχές της περιεγχειρητικής νοσηλευτικής φροντίδας (ηθικές διαστάσεις, επαγγελματικές και νομικές πρακτικές).
- Γενικές αρχές άσηπτης τεχνικής στο χειρουργείο.
- Διαπροσωπικές σχέσεις και επικοινωνία στο χειρουργείο-αναισθησιολογικό-κεντρική αποστείρωση.
- Ασφάλεια περιβάλλοντος (διαχείριση κινδύνου, έλεγχος λοιμώξεων, μέτρα ασφαλείας, χειρουργικά εργαλεία, απομόλυνση των επαναχρησιμοποιήσιμων ιατρικών συσκευών κα).
- Βασικό monitoring, βασικές αρχές αερισμού, χειρισμός αεραγωγού.
- Φροντίδα ενήλικου ασθενή που υποβάλλεται σε αναισθησία. Φροντίδα μετά την αναισθησία. Επιπλοκές από την αναισθησία. Μονάδα Μεταναισθητικής Φροτίδας.
- Φροντίδα ενήλικου ασθενή που υποβάλλεται σε χειρουργική επέμβαση (προεγχειρητική, διεγχειρητική και μετεγχειρητική φροντίδα).
- Φροντίδα ασθενούς που νοσηλεύεται σε χειρουργική ημερήσιας νοσηλείας.
- Αρχές επείγουσας χειρουργικής – Νοσηλευτικές ευθύνες.
- Περιεγχειρητική φροντίδα παιδιών.
- Φροντίδα ειδικών ομάδων ασθενών: ασθενείς με σοβαρή ή πολυσυστηματική νόσο, ασθενείς με νοσήματα υψηλής μεταδοτικότητας, ανοσοκατασταλμένοι ασθενείς.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές εξειδικευμένες θεωρητικές και κλινικές γνώσεις ολοκληρωμένης προεγχειρητικής, διεγχειρητικής και μετεγχειρητικής φροντίδας των χειρουργικών ασθενών.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των χώρων του χειρουργείου, του αναισθησιολογικού και της κεντρικής αποστείρωσης,
- να αξιολογεί πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση υγείας των ασθενών ιεραρχώντας τα προβλήματά του και να εξοικειωθεί με τις αρχές και το σχεδιασμό εξατομικευμένης προεγχειρητικής, διεγχειρητικής και μετεγχειρητικής παρακολούθησης και φροντίδας,
- να εξοικειωθεί με τις αρχές οργάνωσης του χειρουργείου και να κατανοήσει τη χρήση του εξοπλισμού και των υλικών του χειρουργείου και του αναισθησιολογικού τμήματος,
- να καλλιεργήσει ικανότητες διαχείρισης πληροφοριών και αντίληψης κινδύνων για τους ασθενείς, με σκοπό την προαγωγή της ασφάλειας και της ποιότητας φροντίδας,
- να αναπτύξει ικανότητες συνεργασίας, συντονισμού και ενεργού συμμετοχής στη διεπιστημονική θεραπευτική ομάδα του προσωπικού.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών..
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
- Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουστικού υλικού (π.χ. videos).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Εισηγήσεις και διαλέξεις | 25 |
Ατομική ή ομαδική εργασία | 15 |
Διαδραστική διδασκαλία | 10 |
Κριτική ανάλυση της βιβλιογραφίας | 10 |
Σύνολο | 60 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:
- Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
- Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
- Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
- Κριτική ανάλυση.
- Σύνταξη βιβλιογραφίας (χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).
Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).