Counseling in Nursing

General

Course Contents

  • Εισαγωγή – ορισμοί – στόχοι συμβουλευτικής, συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική και διεπιστημονική προσέγγιση, προαγωγή υγείας, πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας  και ψυχική υγείας.
  • Θεωρητικό υπόβαθρο, μοντέλα συμβουλευτικής, ψυχοδυναμική προσέγγιση, γνωσιακή – συμπεριφοριστική προσέγγιση, προσωποκεντρική προσέγγιση, συστημική προσέγγιση.
  • Ηθικές αρχές, αξίες και δεοντολογία στην συμβουλευτική διαδικασία.
  • Η συμβουλευτική σχέση (όψεις της σχέσης, συνεργασία, αποφυγή ρήξεων, όρια).
  • Ο νοσηλευτής ως σύμβουλος ( θεωρητικό υπόβαθρο, «συμβόλαιο», διαπροσωπικές δεξιότητες, προσωπικές πεποιθήσεις και στάσεις, προσωπική σταθερότητα, κατάκτηση της τεχνικής, προσωπικά και επαγγελματικά όρια, ικανότητα εργασίας σε κοινωνικό και κοινοτικό πλαίσιο, ο ρόλος της εποπτείας).
  • Η διαδικασία της συμβουλευτικής (η έννοια της διαδικασίας, έναρξη, εκτίμηση προβλήματος, διαπραγμάτευση προσδοκιών, στόχων, εδραίωση συμμαχίας, διαδικασία αλλαγής, λήξη).
  • Έναρξη διαδικασίας, χρήση τεχνικών επικοινωνίας (ενεργητική ακρόαση, αντανάκλαση νοήματος και συναισθήματος, σιωπή, ερωτήσεις, παράφραση, σύνοψη).
  • Διατήρηση σχέσης, διευκόλυνση διαδικασίας (αμεσότητα, αυτό αποκάλυψη, αντιμετωπίζοντας την αντίσταση).
  • Διαδικασία αλλαγής (.στόχοι, επίλυση προβλημάτων, παροχή πληροφοριών, διδασκαλία, αξιολόγηση, λήξη)
  • Εναλλακτικοί τρόποι παροχής υπηρεσιών συμβουλευτικής (χρονικά περιορισμένη συμβουλευτική, τηλεφωνική συμβουλευτική, ομαδική συμβουλευτική, ομάδες αυτοβοήθειας, συμβουλευτική ζευγαριών).
  • Πολυπολιτισμικότητα και συμβουλευτική.
  • Έρευνα και συμβουλευτική.
  • Συμβουλευτική και επαγγελματική εξουθένωση.

Educational Goals

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη θεωρία, την μεθοδολογία και τις εφαρμογές της Συμβουλευτικής στη νοσηλευτική. Βασικοί στόχοι του αποτελούν:

  • η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τη θεωρία, τις μεθόδους και τις τεχνικές της Συμβουλευτικής Νοσηλευτικής,
  • η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων συμβουλευτικής και
  • οι ευκαιρίες ενίσχυσης της αυτογνωσίας τους και του επαγγελματικού τους ρόλου ως συμβούλων στο χώρο της Νοσηλευτικής.

Το μάθημα περιλαμβάνει μια θεωρητική ενότητα διαλέξεων και μια ενότητα εφαρμογών/ασκήσεων. Επιμέρους θεματικές της θεωρητικής ενότητας αποτελούν τα εξής: (α) Εισαγωγή – ορισμοί – στόχοι συμβουλευτικής, β) Θεωρητικό υπόβαθρο , μοντέλα συμβουλευτικής και προσεγγίσεις της (γ) τα είδη και οι μορφές της συμβουλευτικής, (δ) Ηθικές αρχές , δεοντολογία και ο ρόλος του νοσηλευτή ως συμβούλου  (ε) τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας, (ζ) οι βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής, (η) πολυπολιτισμικότητα και συμβουλευτική (θ) η έρευνα στη συμβουλευτική.
Η ενότητα των εφαρμογών περιλαμβάνει κυρίως μια σειρά από βιωματικές ασκήσεις και δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη της αυτογνωσίας των φοιτητών/τριών και της πλήρους κατανόησης της θεωρίας από αυτούς.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να εφαρμόζει τις θεωρητικές γνώσεις, που ήδη έχει αποκομίσει, στην πράξη ( αναγνώριση και αξιολόγηση και βοήθεια των θεμάτων , των αναγκών και των συμπτωμάτων ατόμων που προσέρχονται για βοήθεια.
  • Να προσεγγίζει τις έννοιες και τις θεωρίες της συμβουλευτικής και τη διασύνδεσή τους με τη νοσηλευτική φροντίδα.
  • Να κατανοεί τη διαδικασία της συμβουλευτικής και τη θεραπευτική σχέση συμβούλου και ασθενή, έχοντας υπόψη τα ηθικά και δεοντολογικά προβλήματα που αναφύονται.
  • Να ενσωματώνει στοιχεία Συμβουλευτικής στην κλινική πρακτική και τη νοσηλευτική φροντίδα.
  • Να εφαρμόζει δεξιότητες και τεχνικές στα πλαίσια της συμβουλευτικής για την υποστήριξη και εκπαίδευση ασθενών, οικογενειών, συγγενών καθώς και επαγγελματιών υγείας που εμπλέκονται στη φροντίδα των ασθενών.
  • Να συζητά στρατηγικές για την ασφαλή διαχείριση δύσκολων αντιδράσεων και διαταραχών συμπεριφοράς ασθενών και συγγενών που συμβαίνουν στις νοσοκομειακές και εξωνοσοκομειακές δομές, ενσωματώνοντας τις αρχές της συμβουλευτικής και τη γνώση της ψυχοπαθολογίας.
  • Να δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον, ευνοϊκό για τη βέλτιστη υγεία και την αξιοπρέπεια των ασθενών και των οικογενειών, ανεξαρτήτως καταγωγής, θρησκεύματος, φύλου (πολυπολιτισμικότητα).
  • Να λειτουργεί τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας.

General Skills

  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

Teaching Methods

  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο – ROLE-PLAYING).

Use of ICT means

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή εργασία, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Κατά τη διάρκεια του μαθήματος χρησιμοποιείται Η/Υ και προτζέκτορας για την προβολή PPT  και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
  • Επίσης, στην επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται  ηλεκτρονική αλληλογραφία (emails) και Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις26
Συγγραφή εργασίας / μελέτη περίπτωσης17
ROLE-PLAYING / φροντιστηριακές ασκήσεις17
Total60

Students Evaluation

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών περιλαμβάνει:

  1. την ολοκλήρωση των ασκήσεων/δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (30%),
  2. τη βαθμολογία τους στην τελική γραπτή εξέταση (70%).

Οι εργασίες ολοκληρώνονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και η βαθμολογία τους γίνεται γνωστή πριν την τελική εξέταση. Τα παραπάνω κριτήρια αξιολόγησης παρουσιάζονται στους/στις φοιτητές/τριες από την πρώτη μέρα του μαθήματος.

Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών:

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική).
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική).
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική).