Μέθοδοι Διδασκαλίας στη Νοσηλευτική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Έννοια, ορισμός και φύση της διδασκαλίας και της μάθησης. Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχέση διδασκαλίας/μάθησης.
  • Διδασκαλία – Ανάπτυξη- Μάθηση. Ψυχοπαιδαγωγικές αρχές διδασκαλίας (γνωστικές, ανθρωποκεντρικές κ.α.).
  • Μαθησιακοί τύποι: στυλ μάθησης.
  • Διδακτικά πρότυπα και πρότυπα νοσηλευτικής διδασκαλίας.
  • Στρατηγικές/Μέθοδοι διδασκαλίας (διάλεξη, ανακλαστική μάθηση, επίδειξη, μικρές ομάδες).
    • Ορισμός, χρήση και τεχνική της διάλεξης.
    • Ορισμός, χρήση και τεχνική της συζήτησης – Διδασκαλία σε μικρές ομάδες.
    • Έννοια, ορισμός, φύση και τεχνική της επίδειξης. Ερωτηματική μέθοδος.
    • Ανακλαστική μάθηση.
  • Η τεχνική της ανατροφοδότησης (feedback). Eφαρμογές στη Νοσηλευτική.
  •  Ο ρόλος του κλινικού εκπαιδευτή: η κλινική άσκηση στη νοσηλευτική εκπαίδευση.
  • Αξιολόγηση της διδασκαλίας- Σύνταξη μέσων αξιολόγησης-Κριτήρια αξιολόγησης.
  •  Παρουσίαση πρότυπων διδασκαλιών στην ολομέλεια της τάξης από τους φοιτητές.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές στις  διαδικασίες της μάθησης και διδασκαλίας, αλλά και να τους εφοδιάσει με τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες για την πρακτική εφαρμογή των μεθόδων οργάνωσης και διεξαγωγής μαθησιακών δραστηριοτήτων στο χώρο της Νοσηλευτικής.  Με άλλα λόγια, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να αναλαμβάνει τον ρόλο του εκπαιδευτικού και του μέντορα για την προσέγγιση και εκπαίδευση των ασθενών, του νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά και των φοιτητών σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις30
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.
  • Επιπλέον, το μάθημα περιλαμβάνει μια προαιρετική εργασία σχεδιασμού πρότυπης διδασκαλίας σε συγκεκριμένη ομάδα-στόχο. Η εργασία θα είναι γραπτή και προφορική, καθώς θα παρουσιαστεί στην ολομέλεια της τάξης.
  • Ο βαθμός της πρότυπης διδασκαλίας (1/3 του τελικού βαθμού) θα συνυπολογίζεται με το βαθμό των γραπτών εξετάσεων (2/3 του τελικού βαθμού), εφόσον ο δεύτερος είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 5.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).