Νεφρολογική Νοσηλευτική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Εισαγωγή, Ιστορικά στοιχεία εξέλιξης των μεθόδων Θεραπείας Υποκατάστασης Νεφρικής Λειτουργίας (ΘΥΝΛ), Μελλοντικές προκλήσεις, e-Health, ECO-Νεφρολογία.
  • Ανατομία και Φυσιολογία του νεφρού, Βασικές νεφρικές διαδικασίες, Αίτια νεφρικής νόσου, Κλινικές εκδηλώσεις,
  • Εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις ως εργαλεία για τη διάγνωση της Νεφρικής Νόσου,
  • Ψυχολογική κατάσταση ατόμων με νεφρική νόσο: πριν τη διάγνωση, κατά τη διάγνωση & προετοιμασία ένταξης σε ΘΥΝ, κατά τη διάρκεια της ΘΥΝΛ, κατά την προετοιμασία και πραγματοποίηση μεταμόσχευσης, κατά το τέλος της ζωής. Συντηρητική αντιμετώπιση νεφρικής νόσου και διακοπή κάθαρσης. Ποιότητα ζωής ατόμων με Νεφρική Νόος (ΝΝ).
  • Οξεία Νεφρική Ανεπάρκεια/Νόσος (ΟΝΑ/ΟΝΝ): Αίτια, Σημεία και συμπτώματα, Πρόληψη εμφάνισης ΟΝΑ/ΟΝΝ, Αντιμετώπιση, Κλινική πορεία,. Πλάνο φροντίδας ατόμων με ΟΝΑ/ΟΝΝ,
  • Χρόνια Νεφρική Ανεπάρκεια/Νόσος (ΧΝΑ/ΧΝΝ): Αίτια, Σημεία και συμπτώματα, Κλινική πορεία, Πρόληψη εμφάνισης ΧΝΑ.ΧΝΒ, Αντιμετώπιση. Πλάνο φροντίδας ατόμων με ΧΝΑ/ΧΝΝ.
  • Αιμοκάθαρση (ΑΚ): Βασικές αρχές ΑΚ, Αγγειακή προσπέλαση, Υλικά αιμοκάθαρσης, Διαδικασία συνεδρίας ΑΚ, Αξιολόγηση ασθενή, Επιπλοκές αιμοκάθαρσης και νοσηλευτική αντιμετώπιση, Επάρκεια κάθαρσης, Αιμοκάθαρση σε ασθενείς με πολλαπλή νοσηρότητα, Εκπαίδευση ασθενή για τη διαχείριση της ΑΚ και των επιπλοκών της, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδας ατόμου υπό αιμοκάθαρση,
  • Περιτοναϊκή Κάθαρση (ΠΚ): Φυσιολογία περιτόναιου και βασικές αρχές ΠΚ, Τοποθέτηση και φροντίδα περιτοναϊκού καθετήρα, Είδη ΠΚ, Υλικά και διαδικασία ΠΚ, Αξιολογηση ασθενή, Επιπλοκές ΠΚ και νοσηλευτική αντιμετώπιση, Επάρκεια κάθαρσης, Εκπαίδευση ασθενή για τη διαχείριση της ΠΚ κα των επιπλοκών της, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδας ατόμου υπό περιτοναϊκή κάθαρση.
  • Μεταμόσχευση Νεφρού: Διαδικασία προμεταμοσχευτικού ελέγχου, Είδη μεταμόσχευσης, Ενδείξεις και Αντενδείξεις για μεταμόσχευση, Περιεγχειρητική φροντίδα λήπτη και δότη νεφρού, Επιπλοκές μεταμόσχευσης, Πρόληψη και αντιμετώπιση λοιμώξεων, Πλάνο φροντίδα ατόμου με μεταμόσχευση νεφρού.
  • Η Διατροφή στη Νεφρική Νόσο: Ιστορική αναδρομή της διατροφικής αντιμετώπισης, Διατροφικά μοντέλα πριν την ένταξη σε ΘΥΝΛ, Διατροφικά μοντέλα κατά τη ΘΥΝΛ, Πρακτικές συμβουλές της διαιτητικής παρέμβασης, Διατροφικά προβλήματα.
  • Νεφρολογική φροντίδα παιδιών, εφήβων και υπερηλίκων, Ψυχοκοινωνική φροντίδα και παρεμβάσεις.
  • Φαρμακευτική αγωγή κατά τη ΝΝ: Διαχείριση αναιμίας, αρτηριακής υπέρτασης, νεφρικής οστεοδυστροφίας, σακχαρώδη διαβήτη και άλλων συνοδών νοσημάτων.
  • Νεφρολογική νοσηλευτική στην κοινότητα, Νεφρολογική νοσηλευτική βασισμένη σε ενδείξεις, Διαπολιτισμική νεφρολογική νοσηλευτική
  • Επανάληψη.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές τις βασικές επιστημονικές γνώσεις που είναι αναγκαίες για την παροχή ποιοτικής νοσηλευτικής φροντίδας σε ασθενείς με διαταραχές της λειτουργίας των νεφρών και να αναπτύξουν τις θεμελιώδεις τεχνικές και δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην καθημερινή κλινική πρακτική σε όλους τους τομείς της νεφρολογικής φροντίδας.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίσει και να κατονομάσει τις κλινικές οντότητες στη νεφρολογία.
  • Να σχεδιάσει κατάλληλο πλάνο φροντίδας σε ασθενείς με προβλήματα νεφρικής λειτουργίας.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας με τη χρήση βιντεοπροβολής διαδικασίας αιμοκάθαρσης και περιτοναϊκής κάθαρσης.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
  • Εκπαιδευτική επίσκεψη σε Μονάδα Τεχνητού Νεφρού και Περιτοναϊκής Κάθαρσης.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις, Διαδραστική διδασκαλία30
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).