ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Νοσηλευτική Αναπνευστικών Νοσημάτων, θώρακος και αγγείων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190407 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νοσηλευτική Αναπνευστικών Νοσημάτων, θώρακος και αγγείων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος  είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:

  • τη δομή και τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος,
  • τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης των αναπνευστικών παθήσεων,
  • τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση,
  • την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του αναπνευστικού συστήματος,
  • να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του αναπνευστικού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των αναπνευστικών νόσων,
  • να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε πάθηση και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης,
  • να εφαρμόζει ολοκληρωμένα θεραπευτικά μετεγχειρητικά προγράμματα για ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε χειρουργεία θώρακα,
  • να παρέχει πληροφορίες σχετικά με μακροπρόθεσμα μέτρα πρόληψης προβλημάτων του αναπνευστικού συστήματος,
  • να λειτουργεί τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας του αναπνευστικού συστήματος.
  • Φυσιολογική αναπνευστική λειτουργία και διαταραχές της αναπνευστικής λειτουργίας.
  • Η κλινική εξέταση του αναπνευστικού συστήματος. Κύρια κλινικά συμπτώματα και σημεία των βρογχοπνευμονικών παθήσεων.
  • Συνήθη προβλήματα φροντίδας του αναπνευστικού ασθενούς (αποτελεσματικός καθαρισμός των αεραγωγών, αναποτελεσματικοί τύποι αναπνοής, κίνδυνος λοίμωξης, αλλαγές στη διατροφή και την ενυδάτωση, κόπωση).
  • Αναπνευστική ανεπάρκεια (τύποι αναπνευστικής ανεπάρκειας, σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας ενηλίκων κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με πνευμονικές αγγειακές διαταραχές/ παθήσεις της πνευμονικής κυκλοφορίας (Πνευμονική υπέρταση, πνευμονική καρδία, πνευμονική εμβολή, παθοφυσιολογική απάντηση στην πνευμονική εμβολή -καρδιαγγειακές και αναπνευστικές εκδηλώσεις κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος (κοινό κρυολόγημα, ρινίτιδα, ιγμορίτιδα, φαρυγγίτιδα, αμυγδαλίτιδα κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του κατώτερου αναπνευστικού συστήματος [οξεία βρογχίτιδα, βρογχιολίτιδα, βρογχοπνευμονία, πνευμονικό απόστημα, λοιμώδεις νόσοι των πνευμόνων (λοβώδης πνευμονία, πνευμονία από ιούς και βακτηρίδια, ενδονοσοκομειακή νόσος, πνευμονία σε ανοσοκατασταλμένους ασθενείς, πνευμονία από εισρόφηση) κ.ά.].
  • Φροντίδα ασθενών με παθήσεις του υπεζωκότα (πλευρίτιδα, πλευριτική συλλογή, εμπύημα, χυλοθώρακας, πνευμοθώρακας κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με όγκους του πνεύμονα.
  • Φροντίδα ασθενών με χρόνιες αποφρακτικές πνευμονοπάθειες (χρόνια βρογχίτιδα, πνευμονικό εμφύσημα, βρογχεκτασίες, αποφρακτική βρογχιολίτιδα, κυστική ίνωση κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με κοκκιωματώδεις νόσους των πνευμόνων (πνευμονική φυματίωση, σαρκοείδωση κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με επαγγελματικές πνευμονοπάθειες (πνευμονοκονιάσεις, εισπνοή χημικών ουσιών κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με συγγενείς ανωμαλίες και παθήσεις των πνευμόνων και του θωρακικού σκελετού. Τραύματα θώρακα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
  • Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Εισηγήσεις και διαλέξεις30
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies) / Ατομική ή ομαδική εργασία18
Διαδραστική διδασκαλία12
Σύνολο60
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να  περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και  θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:

  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
  • Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
  • Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων / ύφος γραφής.
  • Κριτική ανάλυση.
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).

Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ