Νοσηλευτική Αναπνευστικών Νοσημάτων, θώρακος και αγγείων
Γενικά
- Κωδικός: 278-190407
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (2)
- Μονάδες ECTS: 2
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
- Διδάσκοντες: Τσαλογλίδου Αρετή
Περιεχόμενα μαθήματος
- Στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας του αναπνευστικού συστήματος.
- Φυσιολογική αναπνευστική λειτουργία και διαταραχές της αναπνευστικής λειτουργίας.
- Η κλινική εξέταση του αναπνευστικού συστήματος. Κύρια κλινικά συμπτώματα και σημεία των βρογχοπνευμονικών παθήσεων.
- Συνήθη προβλήματα φροντίδας του αναπνευστικού ασθενούς (αποτελεσματικός καθαρισμός των αεραγωγών, αναποτελεσματικοί τύποι αναπνοής, κίνδυνος λοίμωξης, αλλαγές στη διατροφή και την ενυδάτωση, κόπωση).
- Αναπνευστική ανεπάρκεια (τύποι αναπνευστικής ανεπάρκειας, σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας ενηλίκων κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με πνευμονικές αγγειακές διαταραχές/ παθήσεις της πνευμονικής κυκλοφορίας (Πνευμονική υπέρταση, πνευμονική καρδία, πνευμονική εμβολή, παθοφυσιολογική απάντηση στην πνευμονική εμβολή -καρδιαγγειακές και αναπνευστικές εκδηλώσεις κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος (κοινό κρυολόγημα, ρινίτιδα, ιγμορίτιδα, φαρυγγίτιδα, αμυγδαλίτιδα κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του κατώτερου αναπνευστικού συστήματος [οξεία βρογχίτιδα, βρογχιολίτιδα, βρογχοπνευμονία, πνευμονικό απόστημα, λοιμώδεις νόσοι των πνευμόνων (λοβώδης πνευμονία, πνευμονία από ιούς και βακτηρίδια, ενδονοσοκομειακή νόσος, πνευμονία σε ανοσοκατασταλμένους ασθενείς, πνευμονία από εισρόφηση) κ.ά.].
- Φροντίδα ασθενών με παθήσεις του υπεζωκότα (πλευρίτιδα, πλευριτική συλλογή, εμπύημα, χυλοθώρακας, πνευμοθώρακας κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με όγκους του πνεύμονα.
- Φροντίδα ασθενών με χρόνιες αποφρακτικές πνευμονοπάθειες (χρόνια βρογχίτιδα, πνευμονικό εμφύσημα, βρογχεκτασίες, αποφρακτική βρογχιολίτιδα, κυστική ίνωση κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με κοκκιωματώδεις νόσους των πνευμόνων (πνευμονική φυματίωση, σαρκοείδωση κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με επαγγελματικές πνευμονοπάθειες (πνευμονοκονιάσεις, εισπνοή χημικών ουσιών κ.ά.).
- Φροντίδα ασθενών με συγγενείς ανωμαλίες και παθήσεις των πνευμόνων και του θωρακικού σκελετού. Τραύματα θώρακα.
Μαθησιακοί Στόχοι
Σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:
- τη δομή και τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος,
- τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης των αναπνευστικών παθήσεων,
- τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση,
- την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του αναπνευστικού συστήματος,
- να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του αναπνευστικού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των αναπνευστικών νόσων,
- να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε πάθηση και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης,
- να εφαρμόζει ολοκληρωμένα θεραπευτικά μετεγχειρητικά προγράμματα για ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε χειρουργεία θώρακα,
- να παρέχει πληροφορίες σχετικά με μακροπρόθεσμα μέτρα πρόληψης προβλημάτων του αναπνευστικού συστήματος,
- να λειτουργεί τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
- Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
- Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Εισηγήσεις και διαλέξεις | 30 |
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies) / Ατομική ή ομαδική εργασία | 18 |
Διαδραστική διδασκαλία | 12 |
Σύνολο | 60 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:
- Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
- Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
- Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων / ύφος γραφής.
- Κριτική ανάλυση.
- Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).
Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).