Νοσηλευτική Αναπνευστικών Νοσημάτων, θώρακος και αγγείων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας του αναπνευστικού συστήματος.
  • Φυσιολογική αναπνευστική λειτουργία και διαταραχές της αναπνευστικής λειτουργίας.
  • Η κλινική εξέταση του αναπνευστικού συστήματος. Κύρια κλινικά συμπτώματα και σημεία των βρογχοπνευμονικών παθήσεων.
  • Συνήθη προβλήματα φροντίδας του αναπνευστικού ασθενούς (αποτελεσματικός καθαρισμός των αεραγωγών, αναποτελεσματικοί τύποι αναπνοής, κίνδυνος λοίμωξης, αλλαγές στη διατροφή και την ενυδάτωση, κόπωση).
  • Αναπνευστική ανεπάρκεια (τύποι αναπνευστικής ανεπάρκειας, σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας ενηλίκων κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με πνευμονικές αγγειακές διαταραχές/ παθήσεις της πνευμονικής κυκλοφορίας (Πνευμονική υπέρταση, πνευμονική καρδία, πνευμονική εμβολή, παθοφυσιολογική απάντηση στην πνευμονική εμβολή -καρδιαγγειακές και αναπνευστικές εκδηλώσεις κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος (κοινό κρυολόγημα, ρινίτιδα, ιγμορίτιδα, φαρυγγίτιδα, αμυγδαλίτιδα κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με διαταραχές του κατώτερου αναπνευστικού συστήματος [οξεία βρογχίτιδα, βρογχιολίτιδα, βρογχοπνευμονία, πνευμονικό απόστημα, λοιμώδεις νόσοι των πνευμόνων (λοβώδης πνευμονία, πνευμονία από ιούς και βακτηρίδια, ενδονοσοκομειακή νόσος, πνευμονία σε ανοσοκατασταλμένους ασθενείς, πνευμονία από εισρόφηση) κ.ά.].
  • Φροντίδα ασθενών με παθήσεις του υπεζωκότα (πλευρίτιδα, πλευριτική συλλογή, εμπύημα, χυλοθώρακας, πνευμοθώρακας κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με όγκους του πνεύμονα.
  • Φροντίδα ασθενών με χρόνιες αποφρακτικές πνευμονοπάθειες (χρόνια βρογχίτιδα, πνευμονικό εμφύσημα, βρογχεκτασίες, αποφρακτική βρογχιολίτιδα, κυστική ίνωση κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με κοκκιωματώδεις νόσους των πνευμόνων (πνευμονική φυματίωση, σαρκοείδωση κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με επαγγελματικές πνευμονοπάθειες (πνευμονοκονιάσεις, εισπνοή χημικών ουσιών κ.ά.).
  • Φροντίδα ασθενών με συγγενείς ανωμαλίες και παθήσεις των πνευμόνων και του θωρακικού σκελετού. Τραύματα θώρακα.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος  είναι ο φοιτητής να κατανοήσει:

  • τη δομή και τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος,
  • τις θεμελιώδεις αρχές αναγνώρισης, αξιολόγησης και αντιμετώπισης των αναπνευστικών παθήσεων,
  • τις νοσηλευτικές ευθύνες που υφίστανται κατά τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και παρεμβατικών ή μη θεραπευτικών προσεγγίσεων και κατά την προεγχειρητική και μετεγχειρητική περίοδο σε ασθενείς που υποβάλλονται σε εγχείρηση,
  • την αναγκαιότητα επίλυσης προβλημάτων που προκύπτουν στην κλινική πρακτική με τη βοήθεια των αποτελεσμάτων σύγχρονων ερευνητικών και επιστημονικών μελετών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να αναγνωρίζει τους αιτιολογικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται με διαταραχές του αναπνευστικού συστήματος,
  • να εφαρμόζει σωστές τεχνικές για την αξιολόγηση του αναπνευστικού συστήματος και να αναγνωρίζει τα κύρια σημεία και συμπτώματα των αναπνευστικών νόσων,
  • να εφαρμόζει τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την κάθε πάθηση και να είναι σε θέση να επιλέξει τεκμηριωμένα τα καταλληλότερα θεραπευτικά μέσα αποκατάστασης,
  • να εφαρμόζει ολοκληρωμένα θεραπευτικά μετεγχειρητικά προγράμματα για ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε χειρουργεία θώρακα,
  • να παρέχει πληροφορίες σχετικά με μακροπρόθεσμα μέτρα πρόληψης προβλημάτων του αναπνευστικού συστήματος,
  • να λειτουργεί τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας.

Γενικές Ικανότητες

  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
  • Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Εισηγήσεις και διαλέξεις30
Συζήτηση μελετών περίπτωσης (case studies) / Ατομική ή ομαδική εργασία18
Διαδραστική διδασκαλία12
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να  περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και  θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:

  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
  • Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
  • Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων / ύφος γραφής.
  • Κριτική ανάλυση.
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας ( χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).

Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).