ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αρχές Πληροφορικής και εφαρμογές στην Υγεία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190405 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αρχές Πληροφορικής και εφαρμογές στην Υγεία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Εργαστήριο 1 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να διαχειρίζονται Ιατρικές και Νοσηλευτικές εφαρμογές Πληροφορικής δια μέσου σύγχρονων υπολογιστικών συστημάτων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να διαχειρίζεται τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα για τις εφαρμογές της Νοσηλευτικής.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγικές έννοιες Πληροφορικής. Χαρακτηριστικά κεντρικών μονάδων επεξεργασίας κύριας και δευτερεύουσας μνήμης περιφερειακών συσκευών. Λειτουργικό σύστημα Windows, Χειρισμός (επιφάνεια εργασίας, πίνακας ελέγχου, διαχείριση φακέλων, αναζήτηση, δημιουργία, μετακίνηση, αντιγραφή, διαγραφή, αποσυμπίεση αρχείων ή φακέλων). Εκτύπωση, Ασφάλεια, Συντήρηση και Επιδόσεις.
  • Εισαγωγή στη Βιοπληροφορική. Η ιστορία της βιοπληροφορικής και της υπολογιστικής βιολογίας, Η διεπιστημονικότητα της βιοπληροφορικής, Κατάσταση στον κόσμο και την Ελλάδα.
  • Χρήση υπολογιστών στην Βιοϊατρική. Ορολογία.
  • Πληροφοριακά Συστήματα στον Τομέα Υγείας.
  • Εφαρμογές Βιοπληροφορικής. Ηλεκτρονικός φάκελος υγείας, Ηλεκτρονικός Ιατρικός Φάκελος Ασθενούς, Αρχειοθέτηση φακέλων ασθενών, Νοσοκομειακά πληροφοριακά συστήματα.
  • Συστήματα Ιατρικής Απεικόνισης, Ειδικές Εφαρμογές, Το Διαδίκτυο στην Υπηρεσία τη Υγείας.
  • Τηλεϊατρική, Τηλεϋγεία και Τηλεκπαίδευση στον Τομέα της Υγείας, Εφαρμογές Τηλεϊατρικής, Κινητή Υγεία και Εφαρμογές, Εικονική Πραγματικότητα & Υγεία.
  • Βιολογικές Βάσεις Δεδομένων. Πρωτογενείς και Δευτερογενείς βάσεις δεδομένων, Ολοκληρωμένα συστήματα ανάκτησης πληροφοριών από βάσεις δεδομένων.
  • Το μέλλον των εφαρμογών πληροφορικής στην Βιοϊατρική.
  • Κλινικά Συστήματα Υποστήριξης Απόφασης (CDSS) στην Ιατρική, Διαδικασία κλινικής λήψης απόφασης, Επίλυση προβλημάτων μέσω CDSS, Παραδείγματα CDSS συστημάτων στην πράξη.
  • Βιοϊατρικά Σήματα. Ορισμοί, Μονοδιάστατα βιοϊατρικά σήματα, Βιοϊατρική Εικόνα, Σήματα μεγαλύτερων διαστάσεων.

Εργαστήριο

  • Χρήση λειτουργικού Windows. Βασικός χειρισμός, συντομεύσεις πληκτρολογίου.
  • Εισαγωγή στο Word. Βασικές λειτουργίες του Word, Λειτουργίες επεξεργασίας – μορφοποίησης κειμένου, διαμόρφωση σελίδας, προεπισκόπηση και εκτύπωση, Λειτουργίες του WORD. Γραφικά, πίνακες, πρότυπα. Ασκήσεις με διάφορες μορφές εγγράφων (επιστημονική εργασία, πτυχιακή εργασία κλπ).
  • Εισαγωγή – Βασικές λειτουργίες στο EXCEL. Μορφοποίηση φύλλων εργασίας, εισαγωγή – χειρισμός δεδομένων, δημιουργία τύπων, Εισαγωγή στις συναρτήσεις. Λειτουργίες στο EXCEL Γραφήματα, εκτύπωση και διαμόρφωση σελίδας, λίστες δεδομένων και ανάλυση δεδομένων (διάγραμμα διασποράς με γραμμή τάσης, περιγραφικά στατιστικά, συσχέτιση, παλινδρόμηση).
  • Εισαγωγή – Βασικές λειτουργίες στο POWERPOINT. Προσθήκη διαφανειών και περιεχομένων, άλλες τεχνικές βελτίωσης μια παρουσίασης, διαχείριση διαφανειών, μορφοποίηση μιας παρουσίασης, προσθήκη εφέ, χρονισμός, εγγραφή, διανομή, προβολή παρουσίασης. Δημιουργία παρουσίασης 15 διαφανειών (εργασίας σε συνέδριο, εξέταση πτυχιακής). Χρήση ως παράδειγμα, εργασίας που ανακτήθηκε από αναζήτηση στο internet.
  • Δίκτυα υπολογιστών. Διαδίκτυο. Περιήγηση στο Web. Ηλεκτρονική αλληλογραφία.
  • Πλοήγηση στο διαδίκτυο. Αναζήτηση ιατρικής βιβλιογραφίας και επιστημονικών εργασιών σε Google Scholar και PubMed. Έλεγχος Impact Factor.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Διαλέξεις με διαφάνειες PowerPoint (χρήση Η/Υ και προβολέα).
  • Χρήση βίντεο και διαδικτυακών εφαρμογών στη διδασκαλία.
  • Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με τους φοιτητές στις ηλεκτρονικές διαδικτυακές πλατφόρμες E-class, Blackboard και Moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις20
Εργαστηριακές Ασκήσεις30
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη30
Σύνολο90
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ