ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επιδημιολογία – Δημόσια Υγιεινή

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190403 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιδημιολογία – Δημόσια Υγιεινή
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την έννοια της επιδημιολογίας και την πρακτική εφαρμογή της στο χώρο της υγείας. Επιπλέον, να αποκτήσουν γνώση του τρόπου σχεδιασμού μιας επιδημιολογικής έρευνας και των εργαλείων μέτρησης και αξιολόγησης των επιδημιολογικών δεδομένων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσει τη σημασία των χαρακτηριστικών, προσώπων, τόπου και χρόνου στην επίπτωση των νοσημάτων.
  • Να κατανοήσει τις διαφορές των διαφόρων ειδών επιδημιολογικών μελετών (περιγραφικές αναδρομικές, προοπτικές παρεμβάσεως).
  • Αναπτύξει δεξιότητες στο σχεδιασμό, οργάνωση και στην εκτέλεση επιδημιολογικών ερευνών.
  • Λαμβάνει αποφάσεις για την επιλογή της καταλληλότερης επιδημιολογικής έρευνας.
  • Κατανοήσει τη συνεισφορά της Επιδημιολογίας στη Κλινική και Δημόσια Υγεία.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψη.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγικές έννοιες Επιδημιολογίας, Ορισμοί. Ιστορική ανασκόπηση. Σκοποί και χρήσεις. Αιτιολογία και ταξινόμηση στην Επιδημιολογία.
  • Επιδημιολογικός δείκτης. Επιδημία, ομαδική νόσηση, φάσμα της νόσου. Επιδημικές εκρήξεις.
  • Περίγραμμα επιδημιολογικής έρευνας. Έλεγχος αιτιολογικών υποθέσεων. Εφαρμογές που σχετίζονται με την αιτιολογία της νόσου. Ερμηνεία των αποτελεσμάτων των αιτιολογικών ερευνών.
  • Δείκτες Νοσηρότητας(Επίπτωση-Επιπολασμός). Εφαρμογές των δεδομένων επίπτωσης. Δείκτες Θνησιμότητας. Σύγκριση μεταξύ δεικτών- Προτύπωση.
  • Περιγραφική Επιδημιολογία. Χαρακτηριστικά προσώπου, τόπου, χρόνου.. Συγχρονικές έρευνες ή έρευνες επιπο­λασμού, μέθοδοι και εγκυρότητα συγχρονικών ερευνών. Συστηματικό σφάλμα στην επιδημιολογική έρευνα και τεχνικές μείωσης του.
  • Μελέτες ασθενών-μαρτύρων (Αναδρομικές μελέτες). Χαρακτηριστικά. Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα. Διαστρωματική ανάλυση. Ερμηνεία ευρημάτων. Οικολογικές μελέτες.
  • Προοπτικές έρευνες (Cohort studies). Χαρακτηριστικά. Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα. Πλασματικές συσχετίσεις. Ερμηνεία ευρημάτων.
  • Μελέτες παρέμβασης (Πειραματικές έρευνες). Μέθοδοι σε κλινικές δοκιμές. Ηθικές θεωρήσεις.
  • Προσυμπτωματικός έλεγχος. Δοκιμασίες, προγράμματα μαζικού προσυμπτωματικού ελέγχου και αξιολόγηση τους. Επιδημιολογική θεώρηση των προληπτικών παρεμβάσεων. Επιδημιολογικές μέθοδοι και Υπηρεσίες Υγείας. Η χρήση της Επιδημιολογίας στην αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας.
  • Επιδημιολογία Λοιμωδών Νοσημάτων. Επιδημιολογικώς σημαντικά λοιμώδη νοσήματα στην κοινότητα. Επιδημιολογία Ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων.
  • Περιβαλλοντική Επιδημιολογία. Επιδράσεις στην υγεία που σχετίζονται με περιβαλλοντικούς παράγοντες.
  • Επιδημιολογία και Κλινική Νοσηλευτική. Αξιολόγηση των Θεραπευτικών μέτρων. Τεκμηριωμένη Νοσηλευτική βασισμένη στην Επιδημιολογία.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και αρθρών10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ