Χειρουργική Νοσηλευτική ΙΙ

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Εισαγωγή στη χειρουργική νοσηλευτική ΙΙ (ανατομία και φυσιολογία).
  • Σε όλα τα παρακάτω: εκτίμηση ασθενή, σχεδιασμός νοσηλευτικών παρεμβάσεων, αναγνώριση και αντιμετώπιση μετεγχειρητικών επιπλοκών στα ακόλουθα συστήματα:
  • Ουροποιητικό σύστημα: προεγχειρητική και μετεγχειρητική φροντίδα ασθενή με παθήσεις ουροποιητικού συστήματος, σκοπός νοσηλευτικής φροντίδας, παρέμβασης και αξιολόγηση.  Οξεία και χρόνια νεφρική νόσος (περιτοναϊκή κάθαρση, αιμοκάθαρση), μεταμόσχευση νεφρού, υπερτροφία και Ca προστάτη και ουρολιθίαση.
  • Μυοσκελετικό σύστημα: προεγχειρητική και μετεγχειρητική φροντίδα ασθενή με παθήσεις μυοσκελετικού συστήματος, σκοπός νοσηλευτικής φροντίδας και αξιολόγηση. Κατάγματα – προβλήματα  ασθενών και παρεμβάσεις σε αρθροπλαστική ισχίου και γόνατος (προ και μετεγχειρητικά).  Νοσηλευτική παρέμβαση σε ακρωτηριασμό.
  • Προεγχειρητική και μετεγχειρητική νοσηλευτική διεργασία σε καρδιοχειρουργικούς ασθενείς (εξωσωματική κυκλοφορία) και μεταμόσχευση καρδιάς.  Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών   με κιρσούς, θρομβοφλεβίτιδα και φλεβοθρόμβωση.
  • Προεγχειρητική και μετεγχειρητική νοσηλευτική διεργασία σε παθήσεις αισθητηρίων οργάνων όρασης, ακοής και ομιλίας.  Νοσηλευτική φροντίδα σε καταρράκτη, μεταμόσχευση  κερατοειδούς, στραβισμό, γλαύκωμα και όγκους ματιού.  Νοσηλευτική φροντίδα σε νοσήματα αυτιού και τυμπανοπλαστική, μύτης, φάρυγγα, αμυγδαλών και αδενοειδών εκβλαστήσεων. Νοσηλευτική φροντίδα σε νοσήματα λάρυγγα, Ca λάρυγγα και λαρυγγεκτομή (ολική ή μερική).

Εργαστήριο

  • Τοποθέτηση ρινογαστρικού σωλήνα.
  • Περιποίηση κατακλίσεων.
  • Περιποίηση τραυμάτων.
  • Καθετηριασμός ουροδόχου κύστης σε άνδρα & γυναίκα (με ένα και με δύο νοσηλευτές).
  • Λήψη άσηπτων ούρων, πλύση κύστης (ανοικτή και κλειστή).
  • Θεραπείες Υποκατάστασης Νεφρικής Λειτουργίας: αιμοκάθαρση, και παραλλαγές της, περιτοναϊκή κάθαρση.
  • Ηλεκτροκαρδιογράφημα (ΗΚΓ) (εκτέλεση & αναγνώριση βασικών ανωμαλιών).
  • Παρακεντήσεις για θεραπευτικούς ή/και διαγνωστικούς σκοπούς (θώρακα, οσφυονωτιαία, κοιλίας, οστεομυελική): υλικά, προετοιμασία, φροντίδα ασθενή μετά την παρακέντηση.
  • Φροντίδα στομιών (κολοστομία, ουρητηροστομία, γαστροστομία, ειλεοστομία).
  • Επανάληψη.
  • Εξετάσεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει γνώσεις  για τις βασικές αρχές της χειρουργικής νοσηλευτικής (διεγχειρητική και μετεγχειρητική φάση) ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να εφαρμόσουν  τη νοσηλευτική διεργασία, σε ασθενείς με χειρουργικές παθήσεις του καρδιαγγειακού, ουρογεννητικού και του  μυοσκελετικού συστήματος καθώς και των αισθητηρίων οργάνων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να γνωρίζει:

  • τις βασικές αρχές της χειρουργικής νοσηλευτικής (διεγχειρητικής και μετεγχειρητικής παρέμβασης),
  • τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις με τη χρήση της νοσηλευτικής διεργασίας και τη δημιουργία αντίστοιχων νοσηλευτικών πλάνων,
  • τα αποτελέσματα των νοσηλευτικών παρεμβάσεων και πώς να τα αξιολογεί με την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν από τη μετεγχειρητική πορεία των ασθενών.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Εργαστηρίου  του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αποκτήσει  τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τον  κάνουν ικανό να προσφέρει νοσηλευτική φροντίδα σε ασθενείς που νοσηλεύονται σε τμήματα του παθολογικού και χειρουργικού τομέα.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις100
Εργαστηριακές Ασκήσεις60
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Ατομικές Εργασίες20
Αυτοτελής Μελέτη40
Σύνολο240

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Εργαστήριο

  •  Προφορική  εξέταση.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).