Επικοινωνία στο χώρο της Υγείας

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Θεωρητικά μοντέλα Επικοινωνίας: Ορισμοί, έννοιες και Βασικές αρχές.
  • Η χρησιμότητα της Συμβουλευτικής στους επαγγελματτίες υγείας.
  • Θεωρίες της Νοσηλευτικής και της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. Νοσηλευτικοί ρόλοι: η Συμβουλευτική στην πρόληψη/προαγωγή της υγείας και στην αντιμετώπιση της ασθένειας.
  • Οι δεξιότητες Ενεργητικής Ακρόασης για την αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ νοσηλευτή-ασθενή.
  • Η προσέγγιση του ασθενούς: η πρώτη συνάντηση, βασικά στοιχεία επαγγελματικής εμφάνισης και συμπεριφοράς.
  • Δεξιότητες επικοινωνίας για την κατανόηση του υποκειμενικού βιώματος του αρρώστου.
  • Εξειδικευμένα θέματα συμβουλευτικής και επικοινωνίας:
    • διαπολιτισμικές ιδιαιτερότητες ασθενών,
    • επικοινωνία με διαφορετικές ηλικιακές ομάδες,
    • διαχείριση «δύσκολων» συναισθημάτων και αντιδράσεων ασθενών και συγγενών,
    • προσέγγιση οικογενειών με αίτημα τη δωρεά οργάνων.
  • Η θεωρία της Συναλλακτικής Ανάλυσης και η χρησιμότητά της στην επικοινωνία με συναδέλφους, αρρώστους κλπ.
  • Ανακοίνωση δυσάρεστων νέων σε ασθενή και οικογένεια.

Η «φροντίδα» του επαγγελματία υγείας. Επαγγελματική εξουθένωση, εποπτεία και στήριξη.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι φοιτητές στη φύση της θεραπευτικής σχέσης και στη σημασία της αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ ασθενών και επαγγελματιών υγείας, καθώς και να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες  που θα συμβάλλουν στην αποτελεσματική προσέγγιση και στήριξη γενικότερα των ασθενών και της οικογένειάς τους στις διάφορες φάσεις της αρρώστιας.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις10
Εργαστηριακές Ασκήσεις20
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων10
Ατομικές Εργασίες10
Αυτοτελής Μελέτη10
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).