ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Φαρμακολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190206 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Φαρμακολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 3 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος  είναι να γίνουν κατανοητές οι βασικές αρχές που διέπουν την ασφαλή και αποτελεσματική χορήγηση των φαρμάκων στην κλινική πράξη.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να εξοικειωθεί με τις δράσεις, ενδείξεις, αντενδείξεις των φαρμάκων, αλλά και με τις αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα,
  • να αποκτήσει τη δυνατότητα αντίληψης παρενεργειών με βάση την κλινική εικόνα του ασθενή,
  • να γνωρίζουν πως χορηγούνται  ασφαλώς τα φάρμακα για τα συχνότερα νοσήματα.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγικές έννοιες και ορισμοί. Χρήση των φαρμάκων. Ο ρόλος των νοσηλευτών στη χορήγηση των φαρμάκων. Νοσηλευτές και φαρμακευτικές υπηρεσίες.
  • Μηχανισμοί ενέργειας των φαρμάκων στον Οργανισμό. Παράγοντες που επηρεάζουν το βαθμό ασφάλειας και αποτελεσματικότητας των φαρμάκων. Αλληλεπιδράσεις φαρμάκων.
  • Φαρμακοκινητική. Οδοί χορήγησης φαρμάκων. Ανεπιθύμητες ενέργειες των φαρμάκων. Ανάπτυξη νέων φαρμάκων.
  • Φάρμακα που επιδρούν στο Αυτόνομο Νευρικό σύστημα.
  • Φάρμακα που επιδρούν στο Κεντρικό Νευρικό σύστημα. Γενική αναισθησία, τοπικά αναισθητικά και ανάνηψη. Επιληψία και νόσος του Πάρκινσον. Αντιψυχωσικά, αγχολυτικά και υπνωτικά. Αντικαταθλιπτικά και άνοιες. Εξάρτηση από φαρμακευτικές ουσίες.
  • Ενδοκρινικό σύστημα. Υποθαλαμικός και υποφυσιακός άξονας. Ορμόνες και μεταβολισμός: θυρεοειδής, παραθυρεοδειδής αδένες, καλσιτονίνη, ινσουλίνη, σακχαρώδης διαβήτης, επινεφρίδιοι αδένες, ορμόνες και αναπαραγωγή.
  • Φάρμακα που δρουν στο Κυκλοφορικό σύστημα. Φάρμακα που θεραπεύουν την στηθάγχη. φάρμακα για την καρδιακή ανεπάρκεια.  Αντιυπερτασικα φάρμακα, ασκήσεις, υπολογισμός δόσεων.  Φάρμακα τα οποία χρησιμοποιούνται στις  Καρδιαγγειακές Αρρυθμίες,  Φάρμακα που επιδρούν στην Πήξη του Αίματος,  Φάρμακα για τις Δυσλιπιδαιμίες,  ασκήσεις, υπολογισμός δόσεων.
  • Φάρμακα που επιδρούν στο πεπτικό σύστημα. Εμετικά και αντιεμετικά, (Στόμαχο: κατά της Έκκρισης Υδρ.Οξεος (Μηχ. Δράσης) και την κινητικότητα-Αντιεμετικά. Έντερο: Μηχανισμός Δράσης  (Αντιδιαρροικα , ενάντια στην Δυσκοιλιότητα) ασκήσεις, υπολογισμός δόσεων.
  • Αναλγησία με ναρκωτικές ουσίες.
  • Αντιφλεγμονώδη Φάρμακα και τοπικές ορμόνες.
  • Αντιβιοτικά (τρόπος δράσης – Αντιβιοτικά β-λακτάμης – Αμινογλυκοσίδες – Κινολόνες – Τετρακυκλίνες – Αντιβιοτικά κατά των αναερόβιων μικροοργανισμών). Ασκήσεις –  υπολογισμός δόσεων.
  • Αντιμυκητιασικά, αντιϊκά.
  • Φάρμακα που δρουν στο αναπνευστικό σύστημα ασκήσεις, υπολογισμός δόσεων.
  • Φάρμακα που χρησιμοποιούνται στη θεραπεία των νεοπλασιών.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις60
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας10
Αυτοτελής Μελέτη20
Σύνολο90
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ