Κοινοτική Νοσηλευτική Ι / Αγωγή Υγείας

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Εισαγωγή, ορισμοί (υγεία, κοινότητα) – αντικείμενο και χαρακτηριστικά νοσηλευτικής Δημόσιας και Κοινοτικής υγείας.
  • Εξέλιξη της υγείας στο δυτικό κόσμο και κοινωνικές αλλαγές που επηρέασαν την κοινοτική υγεία.
  • Νοσηλευτικές θεωρίες που διέπουν την κοινοτική νοσηλευτική.
  • Προαγωγή της υγείας και μείωση κινδύνου – Χρήση της επιδημιολογίας στον έλεγχο και την πρόληψη της νόσου.
  • Κίνδυνοι Οικογενειακής Υγείας-Έννοιες στον κίνδυνο οικογενειακής υγείας-Σημαντικοί κίνδυνοι οικογενειακής υγείας και νοσηλευτικές παρεμβάσεις.
  • Εκτίμηση αναγκών κοινωνικών συνόλων στην κοινότητα  (νοσηλευτική φροντίδα παιδιών και εφήβων, ηλικιωμένων, άλλων ευάλωτων πληθυσμών).
  • Περιβαλλοντική υγιεινή.
  • Η βία στην κοινότητα (κακοποίηση παιδιού – ηλικιωμένου).
  • Πρόσβαση στην δευτεροβάθμια/τριτοβάθμια φροντίδα (δομές, αποκεντροποίηση).
  • Περιεχόμενο νοσηλευτικής παρέμβασης στην κοινότητα, συνεργασία με άλλους επιστήμονες υγείας – Τομείς κοινοτικής υγείας.

Εργαστήριο

  • Επισκέψεις σε Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος να αναδείξει το αντικείμενο της Κοινοτικής Νοσηλευτικής, καθώς και το ρόλο και τις δραστηριότητες του κοινοτικού νοσηλευτή. Συγκεκριμένα οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοήσουν την έννοια της πρόληψης και προαγωγής της υγείας και να  αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για την ενημέρωση και διδασκαλία των οικογενειών ή ομάδων στην κοινότητα.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να κατανοήσει τη σημασία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
  • να προσδιορίσει και να εξετάζει τους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία,
  • να αξιολογεί την κατάσταση υγείας του ατόμου εξελικτικά,
  • να αντιλαμβάνεται τη σχέση του κινδύνου της υγείας και των δραστηριοτήτων προαγωγής υγείας,
  • να διατυπώνει νοσηλευτικές διαγνώσεις για τα κοινωνικά σύνολα και την κοινότητα,
  • να κατανοεί τη χρήση επιδημιολογικών μεθόδων στην πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή πρόληψη,
  • να κρίνει τις διαφορετικές θεωρίες και την εφαρμογή τους στον τομέα της κοινοτικής/ δημόσιας νοσηλευτικής,
  • να προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά της οικογένειας που επηρεάζουν την κοινοτική νοσηλευτική.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Διάλεξη (πρόσωπο με πρόσωπο).

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle ή/και e-class.
  • Χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (emails) για επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση Η/Υ και προτζέκτορα για την προβολή PPT και άλλου οπτικοακουσιτικού υλικού (π.χ. videos).

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις70
Διαδραστική διδασκαλία (20 ΦΕ) / Ανάλυση και συζήτηση μελέτης περιπτώσεων (20 ΦΕ)40
Ανάλυση κριτικών επεισοδίων (Critical incident analysis)10
Σενάρια φροντίδας (care scenarios)10
Ατομική / Ομαδική εργασία10
Κλινική άσκηση σε δομές πρωτοβάθμιας νοσηλευτικής φροντίδας. Μελέτες περιπτώσεων στην Κοινότητα120
Σύνολο260

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνεται στο τέλος κάθε εξαμήνου με την μορφή γραπτών εξετάσεων. Οι γραπτές εξετάσεις δύναται να  περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, ερωτήσεις σύντομης απάντησης και  θέματα ανάπτυξης. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα να ανατεθούν προαιρετικές εργασίες (ατομικές ή ομαδικές) στην πορεία του εξαμήνου που θα ληφθούν υπόψη στην τελική βαθμολογία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας είναι:

  • Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
  • Κατανόηση και ανάπτυξη του θέματος.
  • Αξιολόγηση και σύνθεση στοιχείων/ ύφος γραφής.
  • Κριτική ανάλυση.
  • Σύνταξη βιβλιογραφίας (χρήση των συστημάτων Harvard ή Vancouver).

Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος (συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων αξιολόγησης των εκάστοτε εργασιών) γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).