Βασικές Αρχές Νοσηλευτικής
Γενικά
- Κωδικός: 278-190203
- Εξάμηνο: 2o
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (4) / Εργαστήριο (3)
- Μονάδες ECTS: 9
- Σελίδα μαθήματος: https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196
- Διδάσκοντες: Κουρκούτα Λαμπρινή, Λαβδανίτη Μαρία, Θεοφανίδης Δημήτριος, Καυκιά Θεοδώρα, Κουκουρίκος Κωνσταντίνος, Λιαμοπούλου Πολυξένη, Φουντούκη Αντιγόνη
Περιεχόμενα μαθήματος
Θεωρία
- Γενικά περί νοσοκομείων. Νοσοκομείο: Σκοπός και λειτουργία ενός σύγχρονου νοσοκομείου, Διάκριση νοσοκομείων – νοσηλευτική μονάδα – θάλαμοι νοσηλευτικής μονάδας – Εξωτερικά Ιατρεία. Φυσικό περιβάλλον του αρρώστου.
- Εισαγωγή του ασθενή στο νοσοκομείο.
- Νοσηλευτική μονάδα, οργάνωση, θάλαμος, εξοπλισμός.
- Έλεγχος λοιμώξεων. Αρχές ασηψίας – αντισηψίας και αποστείρωσης.
- Νοσοκομειακές λοιμώξεις και κριτήρια καταγραφής τους. Αποστολή επιτροπής νοσοκομειακών λοιμώξεων. Κέντρο ελέγχου και πρόληψης νοσημάτων (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ).
- Εφαρμογή προληπτικών, θεραπευτικών, ανακουφιστικών και υποστηρικτικών μέτρων – κατακλίσεις. Διατήρηση της ακεραιότητας του δέρματος-Βασικές θέσεις κατακεκλιμένων ασθενών πρόληψη κατακλίσεων.
- Θεραπεία κατακλίσεων.
- Εφαρμογή νοσηλευτικής διεργασίας σε χειρουργημένους ασθενείς: προεγχειρητική και μετεγχειρητική φροντίδα.
- Μετεγχειρητικές επιπλοκές κυκλοφορικού, πεπτικού, αναπνευστικού και ουροποιητικού συστήματος.
- Χειρουργικό τραύμα. Γενικές αρχές επούλωσης τραύματος – πρόληψη μολύνσεων.
Εργαστήριο
- Δομή ενός θαλάμου νοσοκομείου (εξοπλισμός). Στρώσιμο απλού κρεβατιού, εξάσκηση φοιτητών.
- Στρώσιμο κρεβατιού με ασθενή σε πλάγια θέση, εξάσκηση φοιτητών.
- Στρώσιμο χειρουργικού κρεβατιού, προεγχειρητική και μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα, εξάσκηση φοιτητών.
- Χειρουργικά εργαλεία, ετοιμασία πακέτου αποστειρωμένων εργαλείων, εξάσκηση φοιτητών.
- Αποστειρωμένα γάντια και χειρισμός αποστειρωμένων αντικειμένων, εξάσκηση φοιτητών.
- Κατακλίσεις: πρόληψη, φροντίδα, εξάσκηση φοιτητών.
- Φροντίδα χειρουργικού τραύματος, εξάσκηση φοιτητών.
- Χορήγηση σκευασμάτων από το ορθό, εξάσκηση φοιτητών.
- Ατομική υγιεινή, λουτρό καθαριότητας, περιποίηση στοματικής κοιλότητας, εξάσκηση φοιτητών.
- Μέθοδοι χορήγησης φαρμάκων, συντομογραφίες οδηγιών, συμπλήρωση κάρτας φαρμάκων, εξάσκηση φοιτητών.
Μαθησιακοί Στόχοι
Ο σκοπός του μαθήματος είναι εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις βασικές αρχές νοσηλευτικής φροντίδας για την αντιμετώπιση αρρώστων με παθολογικά και χειρουργικά προβλήματα υγείας.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να αξιολογεί τις βασικές ανάγκες και προβλήματα του αρρώστου με παρεκκλίσεις υγείας.
- Να σχεδιάζει εξατομικευμένη νοσηλευτική φροντίδα.
- Να εκτελεί σωστά τις ανάλογες νοσηλευτικές παρεμβάσεις και να αξιολογούν τα αποτελέσματα.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Εργαστηρίου του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- να εκτελεί σωστά τις βασικές Νοσηλευτικές δεξιότητες και να αξιολογεί τα αποτελέσματά τους και μέσω εργαστηριακών ασκήσεων να είναι ικανός να βοηθά στην αποκατάσταση της υγείας των ασθενών.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Παρουσίαση του μαθήματος με power point.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 50 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 50 |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 10 |
Ατομικές Εργασίες | 10 |
Αυτοτελής Μελέτη | 30 |
Σύνολο | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Θεωρία
- Γραπτή τελική εξέταση.
Εργαστήριο
- Προφορική εξέταση.
Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).