Ψυχολογία της Υγείας

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Βασικές αρχές και γνώσεις της Ψυχολογίας.
  • Εισαγωγή στην ψυχολογία της υγείας: Ολιστική θεώρηση της υγείας-Βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο υγείας.
  • Προσωπικότητα και ψυχολογικές θεωρίες (ψυχοδυναμική, συμπεριφοριστική προσέγγιση, γνωστική, ανθρωπιστική προσέγγιση, και συστημική προσέγγιση). Κριτική ανασκόπηση θεωρητικών προσεγγίσεων και θεραπευτικών παρεμβάσεων σε παιδιά/εφήβους και ενήλικες.
  • Ψυχοσωματικές νόσοι και στρες. Ψυχολογικές αντιδράσεις του ασθενή.
  • Διαχείριση του πόνου μέσα από τη βιοψυχοκοινωνική προσέγγιση.
  • Επικοινωνία ασθενών-επαγγελματιών υγείας στο Νοσοκομείο: Η τήρηση των ιατρονοσηλευτικών οδηγιών.
  • Χρόνια νοσήματα και ψυχολογικές παρεμβάσεις (Σακχαρώδης διαβήτης, ρευματοειδής αρθρίτιδα, καρδιαγγειακά προβλήματα κ.α.).
  • Ασθενείς με καρκίνο: Ποιότητα ζωής σε όλα τα στάδια της νόσου.
  • Απώλεια-Θρήνος και Πένθος.
  • Ο θρήνος των επαγγελματιών υγείας: ενδυνάμωση και αυτοφροντίδα.

Μαθησιακοί Στόχοι

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές στην κατανόηση της υγείας ως ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, αλλά και της ασθένειας μέσα από τις ψυχοκοινωνικές της διαστάσεις. Η διδασκαλία των διαφόρων χρονίων νοσημάτων θα πραγματοποιηθεί μέσα από τις ψυχολογικές θεωρίες που ερμηνεύουν συμπεριφορές και συνδέουν τις ψυχικές καταστάσεις με τις λειτουργίες της φυσιολογίας του οργανισμού, ενώ θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην επίδραση του στρες στην εμφάνιση των ψυχοσωματικών νόσων.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις20
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων10
Αυτοτελής Μελέτη30
Σύνολο60

Αξιολόγηση Φοιτητών

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις και
  • ατομική εργασία.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).