ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βιοστατιστική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190106 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Βιοστατιστική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 2 2
Εργαστήριο 1 1
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τα βασικά μεθοδολογικά θέματα  που έχουν σχέση με την εφαρμοσμένη έρευνα στις Βιοιατρικές επιστήμες.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεωρίας του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να κατανοήσει:

  • Τη μεθοδολογική οργάνωση, το σχεδιασμό και την οργάνωσης της έρευνας και τη συλλογή δεδομένων.
  • Τις βασικές έννοιες της Περιγραφικής και Επαγωγικής Στατιστικής.
  • Την επιλογή του κατάλληλου στατιστικού ελέγχου, ανάλογα με τις μεταβλητές (variables), τα δεδομένα (data) την έρευνα που διενεργείται και το ζητούμενο της έρευνας.
  • Την εκτέλεση των διαφόρων στατιστικών ελέγχων μέσα από τη χρήση διαδεδομένων εμπορικών στατιστικών πακέτων ανάλυσης δεδομένων (SPSS, PSPP), την εξαγωγή και τον έλεγχο του αποτελέσματος από κάθε έλεγχο.
  • Τον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων μιας έρευνας δια μέσου πινάκων και διαγραμμάτων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Σχεδιασμός μελέτης. Δείγμα και πληθυσμός, δειγματοληπτικό σφάλμα, συλλογή δεδομένων, είδη δειγματοληψίας και σχεδιασμού μελέτης.
  • Εισαγωγή και επεξεργασία δεδομένων. Μορφή αρχείων δεδομένων, εισαγωγή, επεξεργασία, διαχείριση αρχείων (Excel, SPSS), διαχείριση αποτελεσμάτων.
  • Περιγραφική Στατιστική ανάλυση – Περιγραφικά μέτρα: Μέτρα θέσης ή Κεντρικής Τάσης (Μέση τιμή-Mean, Διάμεσος-Median, Επικρατούσα τιμή-Mode. Ποσοστημόρια ή Εκατοστημόρια – Percentiles, Τεταρτημόρια – Quartiles), Μέτρα Διασποράς (Εύρος μεταβολής-Range, Διακύμανση-Variance, Τυπική απόκλιση-Std. Deviation, Τυπικό σφάλμα-S.E. of mean, Συντελεστής μεταβλητότητας-Coefficient of Variation, Ενδοτεταρτημοριακό Εύρος-IQR, Συντελεστής ασυμμετρίας-Skewness, Συντελεστής Κύρτωσης-Kurtosis).
  • Δημιουργία και Επεξεργασία Γραφημάτων. (Ιστόγραμμα-Histogram, Ραβδόγραμμα-Bar chart, Θηκόγραμμα-Boxplot, Κυκλικό διάγραμμα-Pie chart, Διάγραμμα διασποράς-Scatter plot).
  • Έλεγχος κανονικότητας δειγμάτων (Test of Normality) – Γραφικές μέθοδοι (Normal curve on Histogram, P-P Plots, Q-Q Plots, Boxplot), Στατιστικοί έλεγχοι (Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk).
  • Έλεγχος Υποθέσεων. Μηδενικές υποθέσεις, βαθμοί ελευθερίας.
  • Στατιστική Ανάλυση με τη χρήση Πινάκων Συνάφειας (Crosstabs). Δοκιμασία χ2 (Chi-square) ως Έλεγχος Ανεξαρτησίας – Έλεγχος Συσχέτισης (Contingency coefficient, Phi & Cramer’s V).
  • Χρήση του χ2 τεστ για έλεγχο ομοιογένειας (One sample Chi-Square test).
  • Ανάλυση Συσχέτισης (Correlation): Παραμετρική Συσχέτιση ποσοτικών μεταβλητών –(Pearson’s r), Μη Παραμετρική Συσχέτιση ποσοτικών & ποιοτικών μεταβλητών (Spearman’s rho, Kendall’s tau-b).
  • Στατιστικά τεστ για σύγκριση μέσων τιμών (t-test) – Σύγκριση μιας μέσης τιμής ως προς μια προκαθορισμένη αριθμητική τιμή (One sample t-test) – Σύγκριση μέσων όρων δυο ανεξάρτητων δειγμάτων (Independent samples t-test) – Εξέταση διαφορών μεταξύ δύο μέσων τιμών από συσχετιζόμενες τιμές – Κατά ζεύγη δείγματα (Paired Samples t-test).
  • Ανάλυση διακύμανσης ως προς ένα παράγοντα (One way Analysis of Variance – ANOVA).
  • Ανάλυση διακύμανσης ως προς δύο παράγοντες (Two way ANOVA)
  • Μη Παραμετρικοί Στατιστικοί έλεγχοι σύγκρισης δεδομένων – Σύγκριση για ένα δείγμα (Wilcoxon signed-rank) – Έλεγχοι δύο ανεξάρτητων δειγμάτων (Mann-Whitney U, Wilcoxon W) – Έλεγχοι δύο συσχετιζόμενων δειγμάτων (Sign, Wilcoxon Signed-rank, McNemar) – Διαφορές ανάμεσα σε πολλές ανεξάρτητες ομάδες (Kruskal-Wallis Η, Jonckheere-Terpstra).
  • Ανάλυση Συνδιακύμανσης (Analysis of Covariance – ANCOVA).
  • Ανάλυση αξιοπιστίας άλφα του Cronbach.
  • Παραγοντική Ανάλυση – Ανάλυση Κύριων Συνιστωσών (Exploratory Analysis – Principal Component Analysis-PCA).
  • Ανάλυση Γραμμικής Παλινδρόμησης (Linear Regression Analysis). Ιεραρχική Ανάλυση Παλινδρόμησης (Hierarchical Regression Analysis).
  • Πολυμεταβλητή Ανάλυση Διακύμανσης (Multivariate Analysis of Variance, MANOVA).

Εργαστήριο

  • Με τη χρήση Στατιστικού προγράμματος (π.χ. SPSS, PSPP) γίνεται εφαρμογή σε δεδομένα από τις επιστήμες υγείας των ελέγχων που διδάσκονται στη θεωρία του μαθήματος.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Διαλέξεις (πρόσωπο με πρόσωπο).
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Διαλέξεις με διαφάνειες σε PowerPoint (χρήση Η/Υ και προβολέα).
  • Χρήση βίντεο και διαδικτυακών εφαρμογών στη διδασκαλία.
  • Ανάρτηση υλικού μαθήματος και επικοινωνία με τους φοιτητές στις ηλεκτρονικές διαδικτυακές πλατφόρμες E-class, Blackboard και Moodle.
  • Χρήση υπολογιστών και εξειδικευμένου λογισμικού για στατιστική επεξεργασία (PSPP, SPSS) στις Εργαστηριακές Ασκήσεις.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Εργαστηριακές Ασκήσεις20
Αυτοτελής Μελέτη30
Σύνολο90
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτές τελικές εξετάσεις.

Εργαστήρια

  • Τελικές εξετάσεις σε υπολογιστικό περιβάλλον (Η/Υ) με χρήση εμπορικών στατιστικών πακέτων ανάλυσης δεδομένων (SPSS, PSPP).

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ