ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Επιστημών Υγείας
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Νοσηλευτικής
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 278-190101 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Θεωρία 4 5
Εργαστήριο 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://moodle.teithe.gr/course/index.php?categoryid=196

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι να βοηθήσει  τους φοιτητές να κατανοήσουν την έννοια “Νοσηλευτική” ως επιστήμη και ως διεργασία φροντίδας της οποίας επίκεντρο είναι ο άνθρωπος και σκοπός της,  η διατήρηση, προαγωγή και αποκατάσταση της υγείας. Να δώσει τις απαραίτητες γνώσεις που θα συμβάλουν στην ψυχοκοινωνική προσέγγιση και εκπαίδευση των ασθενών ως βιοψυχοκοινωνική οντότητα.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Εργαστηρίου  του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να εφαρμόσει  δεξιότητες επικοινωνίας τις οποίες θα χρησιμοποιήσει στην διεργασία συλλογής πληροφοριών όπως η λήψη και ακριβής καταγραφή του νοσηλευτικού ιστορικού,
  • να σχεδιάσει τη φροντίδα με την μέθοδο της Νοσηλευτικής διεργασίας, προκειμένου να κατανοήσουν τις δυσκολίες και τις ανάγκες των ασθενών και των συγγενών τους.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Εργαστηρίου  του μαθήματος ο/η  φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να εξασκηθεί στη λήψη και καταγραφή των ζωτικών σημείων, καθώς και
  • στη συμπλήρωση του θερμομετρικού διαγράμματος.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγή στην επιστήμη της Νοσηλευτικής.
  • Ορισμός-στόχοι της Νοσηλευτικής. Η Νοσηλευτική στην υγεία και την ασθένεια. Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία. Ασκήσεις προαγωγής της ευεξίας στην υγεία και την ασθένεια.
  • Επίπεδα πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς πρόληψης. Ολιστική θεώρηση της υγείας.
  • Βασικές ανθρώπινες ανάγκες: Άτομο, Οικογένεια, Κοινότητα. Μηχανισμοί άμυνας του ατόμου.
  • Η Διεργασία της επικοινωνίας- Μορφές επικοινωνίας – Παράγοντες που την επηρεάζουν.
  • Η επικοινωνία στην Νοσηλευτική Διεργασία – Παράγοντες που προάγουν την αποτελεσματική επικοινωνία. Ανάπτυξη θεραπευτικών δεξιοτήτων και τεχνικών επικοινωνίας.
  • Φυσική Εξέταση – Λήψη και καταμέτρηση Ζωτικών Σημείων. Εξάσκηση Φοιτητών.
  • Μελέτη και Συμπλήρωση θερμομετρικού διαγράμματος. Εξάσκηση Φοιτητών.
  • Νοσηλευτική Διεργασία: Στάδια της Νοσηλευτικής διεργασίας – Τεκμηρίωση – Χαρακτηριστικά της Νοσηλευτικής Διεργασίας.
  • Νοσηλευτική Αξιολόγηση – Μέθοδοι Συλλογής Δεδομένων (Παρατήρηση, Συνέντευξη, Νοσηλευτικό Ιστορικό).
  • Νοσηλευτική Διάγνωση: Διατύπωση, Επικύρωση και Ιεράρχηση των Νοσηλευτικών Διαγνώσεων.
  • Καταγραφή του Σχεδίου Νοσηλευτικής Φροντίδας.
  • Καταγραφή του Σχεδίου Νοσηλευτικής Φροντίδας. Εξάσκηση Φοιτητών.
  • Αξιολόγηση του εργαστηρίου – Επανάληψη.

Εργαστήριο

  • Επικοινωνία. Μορφές και σενάρια επικοινωνίας. Εγκαθίδρυση θεραπευτικής σχέσης και θεραπευτικού περιβάλλοντος.
  • Επικοινωνία και νοσηλευτική διεργασία. Ανάπτυξη θεραπευτικών δεξιοτήτων και τεχνικών επικοινωνίας – αποφυγή εμποδίων. Ασκήσεις.
  • Νοσηλευτική Διεργασία. Στάδια, χαρακτηριστικά, τεκμηρίωση, καταγραφή, ασκήσεις με συγκεκριμένα παραδείγματα (Νοσηλευτικές Διαγνώσεις κατά NANDA και NOC). (δύο μαθήματα)
  • Φυσική εξέταση. Λήψη και καταγραφή Ζωτικών Σημείων, θερμομετρικό διάγραμμα, εξάσκηση φοιτητών. (δύο μαθήματα)
  • Αρχές ασηψίας, αντισηψίας, αποστείρωση. Υγειονομικό πλύσιμο χεριών. Αποστειρωμένα γάντια.
  • Μέθοδοι χορήγησης φαρμάκων, συντομογραφίες οδηγιών, συμπλήρωση κάρτας φαρμάκων.
  • Επανάληψη.
  • Εξετάσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Παρουσίαση του μαθήματος με powerpoint.
  • Επικοινωνία με φοιτητές/τριες με e-mail.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις100
Εργαστηριακές Ασκήσεις100
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Ατομικές εργασίες20
Αυτοτελής Μελέτη60
Σύνολο300
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Θεωρία

  • Γραπτή τελική εξέταση.

Εργαστήριο

  • Γραπτή τελική εξέταση.

Τα κριτήρια γίνονται γνωστά στις φοιτήτριες/τους φοιτητές κατά την πρώτη συνάντηση και περιλαμβάνονται στο πλάνο του μαθήματος (syllabus).

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ